Freddy André Øvstegård (SV): Hvilke grep vil statsråden ta for å sikre at alle elever får den spesialundervisningen de har krav på?
Begrunnelse
NRK har gjennomført en undersøkelse hvor de har kartlagt om elever får den spesialundervisningen som de har krav på. I dag så er det nesten 50 000 barn ved norske grunnskoler som får spesialundervisning fordi de trenger ekstra hjelp på skolen. Hver elev vet eksakt hvor mange slike timer de skal ha i løpet av et skoleår. Det kan typisk variere fra 50 til mer enn 500 timer. Til sammen gir lærere og assistenter 18 millioner timer spesialundervisning i året.
Kartleggingen NRK har gjort viser at mer enn 1,3 millioner timer ikke ble gjennomført sist skoleår. Dette er bekymringsverdig med tanke på at elever ikke får den opplæringen som er helt nødvendig og som de har krav på. Undersøkelsen viser også at: Seks av ti rektorer svarte at ikke alle timene med vedtatt spesialundervisning ble gjennomført, mens nesten hver fjerde rektor sier de ikke har oversikt over hvor mange av timene som er gjennomført.
Både rektorer og lærere NRK har vært i kontakt med oppgir ulike grunner til at det skjer, men en vanlig forklaring er at en lærer blir syk.
De forteller videre at mange skoler løser vikarbehovet ved at læreren som skulle drevet med spesialundervisning for noen få elever i stedet flyttes til å undervise en hel klasse.