Skriftlig spørsmål fra Andreas Sjalg Unneland (SV) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:1481 (2022-2023)
Innlevert: 23.02.2023
Sendt: 24.02.2023
Besvart: 02.03.2023 av justis- og beredskapsminister Emilie Mehl

Andreas Sjalg Unneland (SV)

Spørsmål

Andreas Sjalg Unneland (SV): Hvordan vurderer statsråden nå behovet for å følge opp indikasjonen fra 2020 om å sette ned salærkravet i store saker, og når kan Stortinget forvente å få oversendt et slikt forslag?

Begrunnelse

Antallet inkassosaker knyttet til billån og leasingavtaler har økt fra november 2022 til januar 2023 med over 20 prosent sammenlignet med tilsvarende periode året før. Dette melder om dårlige tider for i privatøkonomien til folk flest, også de som ikke har stram økonomi. I Norge er det skyldnere, og ikke fordringshavere, som fullt ut opprettholder Inkassobransjen. Nordmenn betaler opptil 50 ganger mer i inkassosalær enn folk gjør i Sverige og Finland.
Inkassosalærene i Norge følger ikke den tekknologiske utviklingen som gjør at kostnadsnivået ikke er tilpasset de reelle kostnadene forbundet med inkasso.
Sammenliknet med skyldnere i andre land, er ikke forbrukere i Norge sene betalere. Ni av ti betaler innen forfall. Vi er imidlertid ikke like gode betalere som f.eks. finske forbrukere, til tross for at inkassosalærene i Finland er langt mildere enn Norge. Det faktum gjør det vanskelig å hevde at trusselen om eller frykten for høye salærer er nødvendig for å sikre god betalingsvilje.
Regjeringen gjennomførte et kutt i inkassosalærene i 2020 under koronapandemien. Da ble gebyrene for purringer og inkassovarsler redusert fra 70 til 35 kroner, og inkassosalærene for krav opp til 500 kroner ble redusert fra 350 til 175 kroner. Salærene for høyere krav ble også redusert, men ikke like mye prosentvis som for de lavere salærene. Justisdepartementet varslet allerede da i 2020 at det er behov for ytterligere innskjerpinger i salærene. Det er enda ikke blitt presentert noen forslag til endringer fra Justisdepartementet.

Emilie Mehl (Sp)

Svar

Emilie Mehl: Det følger av inkassoloven § 17 første ledd første punktum at skyldneren plikter å erstatte fordringshaverens nødvendige kostnader ved utenrettslig inndriving, og det er gitt nærmere regler om kostnadsdekningen i inkassoforskriften. Departementet arbeider for tiden med forslag til en ny inkassolov og inkassoforskrift, og gjennomgår i den forbindelse reglene om skyldnerens ansvar for inndrivingskostnadene. Departementets arbeid med ny inkassolov og -forskrift bygger på en arbeidsgrupperapport der det foreslås en omfattende omlegging av gebyr- og salærsystemet.
Fordi man så at arbeidet med en ny inkassolov og -forskrift ville ta tid og det var behov for å redusere inkassosalærene på et tidligere tidspunkt, vedtok Kongen i statsråd i 2020 forholdsvis store kutt i inkassosalærene. Salærene for inndriving av små krav ble kuttet prosentvis mer enn salærene for inndriving av store krav. Bakgrunnen var at det særlig var ved inndrivingen av små krav at man antok at salærene oversteg de faktiske inndrivingskostnadene. Samtidig la departementet til grunn at det også hadde funnet sted en kostnadsreduksjon ved inndrivingen av større krav, slik at det også ble foretatt kutt i salærene for slike krav.