Skriftlig spørsmål fra Kristoffer Robin Haug (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1482 (2022-2023)
Innlevert: 23.02.2023
Sendt: 24.02.2023
Besvart: 03.03.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Kristoffer Robin Haug (MDG)

Spørsmål

Kristoffer Robin Haug (MDG): Vil samferdselsministeren ta initiativ overfor Bane Nor til at banevedlikehold planlegges lengre fram i tid?

Begrunnelse

I hurdalsplattformen skriver regjeringen at "[f]remtidens transportsektor må være klimavennlig, og klimagassutslippene skal reduseres." Per i dag kan man hos flyselskaper bestille billetter et år frem i tid, mens man kun kan bestille 90 dager frem i tid på norsk jernbane, dette fordi Bane Nor ikke har planlagt vedlikehold lengre fram i tid. Dette gjør det vanskelig å planlegge t.d. ferie, utflukter o.l.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Bane NOR jobber langsiktig med vedlikehold og fastsetter de største sporbruddene i en rullerende plan med fireårs horisont, ut fra planlagte utbyggings- og fornyingsprosjekter i porteføljen. Denne planen kalles X-48 og utarbeides i dialog med togselskapene for å finne løsninger som gir færrest mulig negative konsekvenser for godstogselskapene og de reisende. Eksempel på sporbrudd som er planlagt langt frem i tid er behov for disponeringstid på Vestfoldbanen i perioden 2024-2025 for å koble på nye dobbeltsporparseller.
Bane NOR fordeler kapasiteten på jernbaneinfrastrukturen gjennom ruteleier til jernbaneforetak. I den årlige kapasitetsfordelingsprosessen utarbeider Bane NOR forslag som inkluderer alle sporbrudd, både de store som er vurdert i forbindelse med fireårsplanen X-48, og mindre sporbrudd som følge av vedlikeholdsbehov. Forslaget er ferdig ca. ett år før ruteleiene fordeles, og sendes på høring til togselskapene før endelig fastsettelse. Når rutetidene fastsettes på høsten, er således planlagte sporbrudd for det kommende året fastsatt og kjent for togselskapene. Det kan imidlertid skje endringer i tidsplan og omfang av planlagte sporbrudd, og dette kan medføre endringer i rutetider.
En årsak til at man ikke kan kjøpe billetter til jernbanen lengre enn 90 dager frem i tid, er at det ved kjøp av togbillett ikke er pliktig å legge igjen kontaktdata (telefon og e-post), i motsetning til ved kjøp av flybilletter. Dette innebærer at togselskapene, i motsetning til flyselskapene, ikke har mulighet til å informere berørte kunder dersom det oppstår endringer i rutetidene. Maksimalt tre måneders forsalg av jernbanebilletter er vanlig i flere europeiske land.