Skriftlig spørsmål fra Hege Bae Nyholt (R) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1497 (2022-2023)
Innlevert: 24.02.2023
Sendt: 24.02.2023
Besvart: 03.03.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Hege Bae Nyholt (R)

Spørsmål

Hege Bae Nyholt (R): Nye Veier anslår at fremtidig trafikk på dagens E6-trasé forbi Lillehammer, etter at ny E6 er bygget og dagens vei omgjort til lokal vei, blir på rundt 11 000 kjøretøy/døgn. Faktisk vil trafikken på gamleveien være større enn på den nye. I Stortingets spørretime 22.02 understreket samferdselsministeren at et av de viktigste avbøtende tiltakene for naturreservatets del, er å lede trafikk inn på nye E6.
Betyr det at regjeringen åpner for at det kan bli bompenger også på gamleveien, eller er ikke det aktuelt?

Begrunnelse

Valget av firefelts motorvei i E6-utbyggingen mellom Moelv og Øyer, bygger blant annet på et premiss om fremtidig trafikkvekst. Forbi Lillehammer er Nye Veiers anslag at ny E6 faktisk vil ha ÅDT på bare 9300 ved åpning.
Derimot vil det gå betydelig trafikk på gamleveien, som gjøres om til fylkesvei. Faktisk er Nye Veiers anslag at trafikken her vil være 11.200 ÅDT på samme tidspunkt. I dag er trafikken til sammenlikning 16.500 ÅDT på strekningen. Hvis Nye Veiers beregninger stemmer, er trafikkreduksjonen på bare rett over 30 prosent. For dem som kjører hele strekningen mellom Moelv og Øyer, blir bompengeprisene høye. Det kan kanskje være medvirkende i anslaget.
Et tidvis brukt, men også omstridt virkemiddel for å lede trafikk inn på nybygde veier med bompenger, er å innføre bompenger også på gamleveien. Faktisk er vel dette det eneste virkemiddelet som virkelig monner, såfremt man ikke ønsker å stenge gamleveien for gjennomkjøring. Dette virkemiddelet ble senest tatt i bruk på nye E39 mellom Bergen og Os, hvor sideveiene har fått like høy bompenger som den nye motorveien.
I Stortingets spørretime 22.02 sa samferdselsministeren at et av de viktigste avbøtende tiltakene for naturreservatets del, er å lede trafikk inn på nye E6 etter at den åpner. Han understreket at gamleveien bør gjøres minst mulig attraktiv å bruke, og at det er aktuelt med for eksempel fartsreduksjon og/eller nedskalering av veien. Han omtalte imidlertid ikke muligheten for bompenger på gamleveien, men regjeringen har meg bekjent heller ikke avvist dette.
Rødt er kritisk til den økende bruken av bompenger for å finansiere store infrastrukturprosjekter. Fordi Stortinget ikke klarer å prioritere mellom prosjekter, men sier ja til for mye samtidig, lempes en stadig større regning over på folk flest. En langt bedre løsning både for miljø, klima og lommebok, er å nedskalere eller droppe unødvendige utbygginger helt, og i samme slengen unngå bompenger.
Kilde: https://www.lillehammer.kommune.no/getfile.php/5051514.1850.btlnzuku77awpk/A15.+Fagrapport+trafikk%2C+12.05.21.pdf

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Regjeringen har besluttet å starte arbeidet med å utarbeide forslag om å endre det geografiske virkeområdet for forskrift om fredning av Lågendeltaet naturreservat slik at ny E6 kan føres frem i tråd med vedtatt reguleringsplan for strekningen E6 Roterud – Storhove. Som forutsetning for endring av vernegrensen har regjeringen bestemt at det utredes og gjennomføres ytterligere miljøforbedrende tiltak. Forslag til miljøforbedrende tiltak, utover de som følger av Statsforvalteren i Innlandets vedtak av 25. april 2022, skal utarbeides av Nye Veier AS sammen med lokale planmyndigheter, Statsforvalteren i Innlandet og i dialog med Miljødirektoratet.
På gamleveien er miljøfartsgrense og andre miljøgatetiltak særlig relevante. Vi skal vurdere alle tiltak som kan være miljøforbedrende, men det er viktig å nevne at Stortinget har vedtatt bompengefinansiering av prosjektene på strekningen E6 Moelv - Øyer i Prop. 119 S (2018-2019). Denne proposisjonen innebærer ikke bomsnitt på eksisterende vei. Utbyggingsavtalen mellom staten og Nye Veier bygger også på forutsetningene denne proposisjonen.