Skriftlig spørsmål fra Freddy André Øvstegård (SV) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:1500 (2022-2023)
Innlevert: 24.02.2023
Sendt: 24.02.2023
Besvart: 06.03.2023 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Freddy André Øvstegård (SV)

Spørsmål

Freddy André Øvstegård (SV): For 3 uker siden sendte Blindeforbundet, HLF og Døveforbundet sammen med Forskerforbundet og Utdanningsforbundet et brev med sterk bekymring over at tilbud om utdanning til synspedagog og audiopedagog på NTNU legges ned. Inntil en ny utdanningsmodell er på plass, ber de Kunnskapsdepartementet om å sørge for at Statped og NTNU gjenopptar sitt tidligere samarbeid slik at utdanningstilbudene blir videreført.
Hva mener statsråden med ansvaret for StatPed om situasjonen?

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Barn, unge og voksne med sansetap er en sårbar gruppe som trenger tilgang på kompetente pedagoger. Jeg er klar over at Statped og NTNU har hatt en samarbeidsavtale og en dialog om hvordan erfaringsbasert masterutdanning i spesialpedagogikk med audiopedagogikk og synspedagogikk bør videreføres. Statped har lenge vært opptatt av at fagområdene innen sansetap er sårbare, og at det er viktig å sikre tilgang til ny kompetanse gjennom utdanningene.
Statped skal etter omorganiseringen ikke lenger drive med forskning, men de kan fremdeles bidra med faglig innhold i de spesialpedagogiske utdanningene ved universiteter og høyskoler der det er behov for spisskompetansen deres. Det er universiteter og høyskoler som har ansvaret for innholdet i høyere utdanning. Statped vil bidra til at studentene som allerede er i et utdanningsløp i den erfaringsbaserte masterutdanningen, kan fullføre sine utdanninger.
Jeg er opptatt av at vi også må sikre små og sårbare utdanninger – som syns- og audiopedagogikk - for å møte behovet for kompetanse på området slik at alle barn og elever kan får et godt tilrettelagt pedagogisk tilbud ut fra sine forutsetninger og behov. Departementet vil sammen med relevante aktører vurdere løsninger slik at disse utdanningene kan videreføres.