Sofie Marhaug (R): Mener statsråden at forståelsen av begrensninger i ACERs vedtakskompetanse til uenigheter mellom land fremdeles er gyldig, og mener statsråden videre at forståelsen av at ACER, via ESA, ikke skal ha myndighet i internrettslige spørsmål er riktig og hvordan skal statsråden i så fall forhindre at ACER-vedtak blir fulgt opp internt i Norge?
Begrunnelse
I en pressemelding fra 15. februar bekrefter EU-domstolen utvidede myndigheter til ACER i grenseoverskridende spørsmål. ref. blant annet Stortingets EU/EØS-nytt 24. februar.
EU-domstolens avgjørelse klargjør at energibyrået ACER har kompetanse til å treffe vedtak i grenseoverskridende spørsmål uavhengig av de nasjonale systemoperatørenes og reguleringsmyndighetenes ønsker. ACERs kompetanse er altså ikke begrenset til tilfeller der det er uenighet mellom to eller flere land.
Det slås videre fast at ACER har vedtaksmyndighet med direkte virkning for selskaper og strømkunder.
Den konkrete saken omhandler forordninger som ble innført i EØS-avtalen som utfylling av tredje energimarkedspakke (kommisjonsforordninger) og betraktninger knyttet til fjerde energimarkedspakke, som altså ikke er innført i EØS-avtalen ennå. Samtidig viser EU-domstolen flere ganger konkret til ACER-forordningen 713/2009 i tredje energimarkedspakke.
Domstolen understreker at utvidede fullmakter for ACER lå til grunn allerede da byrået ble opprettet (i form av ACER-forordningen i tredje energimarkedspakke). Hensikten var å få til «raskere og mer effektive beslutninger i grenseoverskridende spørsmål». (Domspremiss 45 f.f.).
Ved Stortingets vedtak av tredje energimarkedspakke ble det anført at ACER, via ESA, ikke skulle ha myndighet i internrettslige spørsmål. Det ble også hevdet at ACER bare skulle ha myndighet når to land ikke kunne bli enige i grenseoverskridende spørsmål (ref. bl.a. Prop. 4 S 2017-18, kap. 3.3).