Skriftlig spørsmål fra Marian Hussein (SV) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:1551 (2022-2023)
Innlevert: 01.03.2023
Sendt: 02.03.2023
Besvart: 13.03.2023 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol

Marian Hussein (SV)

Spørsmål

Marian Hussein (SV): Svært mange pasienter på Sørlandet er blitt utsatt for grov feilbehandling av en bestemt lege, noe som har ødelagt livene til en rekke mennesker. Dette har vært kjent av ansvarlige sykehusledere i flere år, uten at det ble stoppet, og mange er svært opprørt over sykehusledelsen i mange år lot dette pågå uten å stoppe feilbehandlingen.
Hva vil ministeren nå gjøre for å sikre at befolkningen på Sørlandet opplever at tillit til helseforetaket og dennes ledelse blir ivaretatt?

Begrunnelse

NRK har nylig gjort et grundig arbeid med podcasten «Kirurgen», som forteller om en ortoped som vist seg ikke å være det. I 11 år fikk vedkommende anledning til systematisk å feilbehandle pasienter. Antall pasienter som er kvestet for livet som resultat av dette, er foreløpig over 60, men mørketallene er trolig betydelige.
Fylkeslegen i Agder, Helse sør-øst og Helsetilsynet har avdekket grov svikt i alle ledd. Det er grundigdokumentert at flere har visst om hva som skjedde, inkludert nåværende sykehusdirektør ved Sørlandet Sykehus, uten å gripe inn med adekvate virkemidler som kunne ivareta pasientsikkerheten. Dette pågikk helt til Helsetilsynet grep inn og fratok vedkommende autorisasjonen. Saken har også blitt behandlet som straffesak mot vedkommende for domstolene, men ingen av lederne som visste og ikke grep inn slik de burde, har på noen måte blitt stilt til ansvar. At foretaket ble ilagt en bot, er i realiteten å sende regninga for denne omfattende og systematiske feilbehandlingen til skattebetalerne.
At ingen er stilt personlig til ansvar, oppleves av mange som respektløst, ikke minst overfor de som er blitt rammet av feilbehandling. Det etterspørres at ledelsen ved sykehuset stilles til ansvar, og det oppleves som at saken ikke er ryddet ferdig opp i. Uroen mange innbyggere i Agder nå føler på og tar opp, må tas på alvor i den videre oppfølgingen.

Ingvild Kjerkol (A)

Svar

Ingvild Kjerkol: Den aktuelle saken ved Sørlandet sykehus HF er svært alvorlig. Den har blitt fulgt opp på ulikt vis av flere instanser over tid, og har også vært bredt omtalt i media. Saken har selvfølgelig opprørt mange, og da særlig de som er direkte berørt, men også befolkningen som tilhører sykehusets opptaksområde. Vi må kunne forvente at personell som behandler pasienter på sykehus skal ha nødvendig kompetanse. Befolkningen skal kunne ha tillit til at det gis gode og trygge tjenestetilbud i norske sykehus.
I anledning spørsmålet er det innhentet en kort orientering fra Helse Sør-Øst RHF og Sørlandet sykehus HF.
Sørlandet sykehus HF ble i mars 2020 varslet om at Statens helsetilsyn opprettet en tilsynssak mot helseforetaket og en av deres kirurger. Den 19. januar 2021 mottok sykehuset en avgjørelse fra Statens helsetilsyn, hvor det ble konkludert med at det forelå brudd på kravet om forsvarlighet (spesialisthelsetjenestelovens §2-2, og forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten 6-9). Det ble videre konkludert med at helseforetaket hadde drevet med for stor risiko over tid. Statsforvalteren har etter dette holdt tilsynssaken åpen over tid, og har gjennomført et tilleggstilsyn høsten 2022. Statsforvalteren avsluttet tilsynssaken 22. februar 2023. De vurderte da at helseforetakets oppfølgingspunkter var tilfredsstillende håndtert.
Styret ved Sørlandet Sykehus HF ble allerede i april 2019 informert om flere alvorlige uønskede hendelser ved sykehusets virksomhet i Flekkefjord. Den aktuelle spesialisten i generell kirurgi gikk våren 2019 over i en utdanningsstilling ved ortopedisk avdeling med formål om å bli spesialist i ortopedi. På dette tidspunktet hadde helseforetaket satt i gang et generelt forbedringsarbeid i hele helseforetaket for å sikre et mer systematisk overordnet kvalitetssystem og et system for opplæring av leger i spesialisering. Konsernrevisjonen i Helse Sør-Øst RHF gjennomførte våren 2020 et tilsyn ved sykehuset som endte med åtte anbefalinger. Det ble utarbeidet en 82 punkts oppfølgingsplan, hvorav flere av tiltakene allerede var igangsatt før sykehuset mottok de nevnte konklusjonene fra henholdsvis tilsynsmyndighetene og konsernrevisjonen. Alle disse punktene er nå utkvittert, og både Konsernrevisjonen og Statens helsetilsyn/Statsforvalteren har avsluttet denne saken.
Sørlandet sykehus HF har iverksatt flere tiltak for å sikre god oppfølging av de berørte pasientene, men også for å gjenoppbygge tillit hos befolkningen i opptaksområdet. Sykehuset valgte våren 2020 å informere befolkningen om at pasienter som hadde fått utført ortopediske operasjoner kunne ta kontakt med sykehuset for å få en ny undersøkelse (second opinion) dersom de ønsket det.
Sørlandet sykehus HF gjennomførte høsten 2022 en såkalt rotårsaksanalyse, en systematisk metode for å identifisere underliggende årsaker til en uønsket hendelse. Det ble på bakgrunn av denne utarbeidet en oppfølgingsplan. Det har blitt vektlagt at man må søke å lære av denne saken og dette har aktivt blitt fulgt opp i sykehusets ledelse. Sykehuset ønsker å praktisere en åpenhetskultur, og har av den grunn lagt all informasjon om saken tilgjengelig på helseforetakets nettside. Sørlandet sykehus HF har dessuten beklaget sterkt alle uønskede pasientskader og hendelser, og de har gjennomført møter med pasienter, brukere, befolkningen og media hvor beklagelse har blitt gjentatt – og gjentas fremdeles.
Helse Sør-Øst RHF sin vurdering er at Sørlandet sykehus HF har gjennomgått denne saken grundig og at de har iverksatt nødvendige tiltak. De slår videre fast at både konsernrevisjonen og Statens helsetilsyn/Statsforvalteren har avsluttet sin oppfølging av saken. Saken illustrerer imidlertid tydelig viktigheten av å ha gode systemer og rutiner i sykehusene, tiltak som sikrer forsvarlig drift og ivaretakelse av pasientsikkerhet.
Jeg vil avslutningsvis konstatere at det i denne saken etter hvert har blitt gjort flere grundige vurderinger av ulike instanser, og man har identifisert og gjennomført oppfølgingspunkter. Sykehuset har beklaget de uønskede hendelsene og pasientskadene overfor de som har blitt rammet, og befolkningen for øvrig. Sørlandet sykehus HF har likevel fortsatt en viktig jobb foran seg for å bygge opp og styrke tilliten blant befolkningen på Sørlandet. Dette må skje lokalt.