Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1555 (2022-2023)
Innlevert: 02.03.2023
Sendt: 02.03.2023
Besvart: 09.03.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Har Norske tog fått mandat av Samferdselsdepartementet til å kjøpe vedlikehold av tog- og komponenter sammen med anskaffelse av nye tog?

Begrunnelse

Norske tog AS eier i dag de fleste persontogene som trafikkerer den norske jernbanen. De har også ansvaret for anskaffelse av nye tog. Togene leases ut til togoperatørene (eks. Vy, Go-Ahead og SJ). Togoperatørene har ansvar for drift og vedlikehold av togene. Vedlikeholdet settes ut på anbud og utføres i dag av flere selskaper (eks. Mantena, Stadler, Euromaint).
Den norske togparken består av mange eldre kjøretøy og ila de neste årene skal en rekke eldre tog fases ut og nye tog (Type 77 og 79) skal fases inn.
Norske togs avtale om innkjøp av Type 77 (lokaltog) har opsjon om vedlikehold levert direkte av togprodusenten. Det pågår nå en konkurranse om anskaffelse av nye tog av Type 79 (fjerntog), her inngår også en opsjon om vedlikehold fra togprodusenten. Dette er opsjoner Norske tog per i dag ikke har mandat til å benytte seg av. Jernbanedirektoratet kjøper drift og vedlikehold av togoperatørene.
Dersom Norske tog har fått mandat til å overta ansvaret for vedlikeholdet fra togoperatørene får det store konsekvenser for operatørene, vedlikeholdsselskapene og eksisterende kontrakter. Modellen det legges opp til medfører at togprodusentene overtar komponentvedlikeholdet fra Mantena AS – den norske statens vedlikeholdsselskap. Togprodusentene har verksteder og infrastruktur i andre land med lavere kostnadsnivå. I praksis fratas andre vedlikeholdsselskaper muligheten til å konkurrere om vedlikeholdskontraktene tilknyttet komponentvedlikehold. Det betyr også at norsk jernbanemateriell vil bli fraktet med lastebil til andre land for lengre opphold med vedlikehold utført utenfor Norge.
Konsekvensen av dette er usikkerhet for norske kompetansearbeidsplasser og nasjonal beredskap for skinnegående kjøretøyer- og komponentvedlikehold. Det kan i praksis medføre en nedlegging og utflagging av alt komponentvedlikehold i Norge.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I trafikkavtalene som Jernbanedirektoratet inngår er ansvaret for vedlikehold av togene plassert hos togoperatøren. Det vil si at det er togoperatørenes ansvar å planlegge og gjennomføre nødvendig vedlikehold, basert på en tilstandsvurdering på det tidspunkt togoperatøren og Norske tog inngikk avtale om leie av kjøretøy. Operatøren bestemmer derfor om vedlikeholdet skal settes ut på anbud, eller om de ønsker at Norske tog skal benytte eventuelle opsjoner i sine anskaffelseskontrakter som overlater vedlikeholdet til togprodusenten. Frem til nå har togoperatørene, som stortingsrepresentanten skriver, valgt å sette vedlikeholdet ut på anbud.
Spørsmålet gir inntrykk av at det har skjedd en endring i ovennevnte avtalevilkår. Det stemmer ikke. Det er fortsatt slik at det er opp til togoperatørene å bestemme hvordan de vil innrette sitt vedlikehold. Dette innebærer at opsjonene i fjerntogskontrakten kan benyttes dersom togoperatørene og Norske tog er enige om at dette er en god løsning. Opsjonene fungerer utover dette som en god indikator på om vedlikeholdet gjennomføres til et konkurransedyktig kostnadsnivå.