Mona Fagerås (SV): Har Norske tog fått mandat av Samferdselsdepartementet til å kjøpe vedlikehold av tog- og komponenter sammen med anskaffelse av nye tog?
Begrunnelse
Norske tog AS eier i dag de fleste persontogene som trafikkerer den norske jernbanen. De har også ansvaret for anskaffelse av nye tog. Togene leases ut til togoperatørene (eks. Vy, Go-Ahead og SJ). Togoperatørene har ansvar for drift og vedlikehold av togene. Vedlikeholdet settes ut på anbud og utføres i dag av flere selskaper (eks. Mantena, Stadler, Euromaint).
Den norske togparken består av mange eldre kjøretøy og ila de neste årene skal en rekke eldre tog fases ut og nye tog (Type 77 og 79) skal fases inn.
Norske togs avtale om innkjøp av Type 77 (lokaltog) har opsjon om vedlikehold levert direkte av togprodusenten. Det pågår nå en konkurranse om anskaffelse av nye tog av Type 79 (fjerntog), her inngår også en opsjon om vedlikehold fra togprodusenten. Dette er opsjoner Norske tog per i dag ikke har mandat til å benytte seg av. Jernbanedirektoratet kjøper drift og vedlikehold av togoperatørene.
Dersom Norske tog har fått mandat til å overta ansvaret for vedlikeholdet fra togoperatørene får det store konsekvenser for operatørene, vedlikeholdsselskapene og eksisterende kontrakter. Modellen det legges opp til medfører at togprodusentene overtar komponentvedlikeholdet fra Mantena AS – den norske statens vedlikeholdsselskap. Togprodusentene har verksteder og infrastruktur i andre land med lavere kostnadsnivå. I praksis fratas andre vedlikeholdsselskaper muligheten til å konkurrere om vedlikeholdskontraktene tilknyttet komponentvedlikehold. Det betyr også at norsk jernbanemateriell vil bli fraktet med lastebil til andre land for lengre opphold med vedlikehold utført utenfor Norge.
Konsekvensen av dette er usikkerhet for norske kompetansearbeidsplasser og nasjonal beredskap for skinnegående kjøretøyer- og komponentvedlikehold. Det kan i praksis medføre en nedlegging og utflagging av alt komponentvedlikehold i Norge.