Ola Elvestuen (V): Hvor mye lengre tid anslår statsråden at det vil ta før Kystvakten og fregattene har fullt operative maritime helikoptre embarkert på sine fartøy hvis man anskaffer nye maritime helikoptre, i forhold til hvis man hadde reaktivert avtalen med NATO Helicopter Industries om NH90?
Begrunnelse
«Etter en årrekke med store utfordringer knyttet til innfasing av NH90 helikoptrene ble kontrakten terminert i juni 2022. […] Det er av stor viktighet for Kystvaktens evne til effektiv overvåkning, rask respons og effektiv oppdragsløsning at det snarest mulig anskaffes helikopter til de fire helikopterbærende fartøyene» skriver Kystvakten i årsrapporten for 2022. Fregattene er også avhengig av helikopter for å få rekkeviddefordel mot ubåter, som er elementært i antiubåtkrigføring. Venstre er bekymret for Kystvakten og Fregattvåpenets svekkede evne til oppgaveløsning uten maritime helikopter embarkert på fartøyene.
I sitt svar på vårt skriftlige spørsmål 7. nov., sa statsråden at vi må ta høyde for at det vil kunne ta flere år før vi har nye maritime helikoptre i Norge. Det framstår nå som at statsråden har gitt denne saken høy prioritet, nasjonalt og i dialog med allierte. Vi ønsker nå et mer presist svar på når maritime helikopter kan være fullt operative på Sjøforsvarets fartøyer.
Både tidsaspektet og kostnader taler for at spørsmålet om å reaktivere avtalen med NHI om levering av 14 NH90 bør stilles på ny. 13 av helikoptrene ville vært operative i 2023 hvis ikke avtalen hadde blitt sagt opp, og kostnaden Forsvaret nå har til vedlikehold og testing av helikoptrene er 75 % av kostnaden for operativ bruk.
I hovedsak synes det som om utfordringene med NH90 har vært mangel på rettidige bestillinger av gangtidskomponenter og reservedeler slik at vedlikeholdsorganisasjonen har vært ineffektiv i 50 % av tiden. Mottatte helikoptre har i tillegg vært i Initial Operational Capability (IOC), og dermed måttet bli returnert til fabrikant for oppgradering til Full Operational Capability (FOC). Dette har gitt færre helikoptre tilgjengelig for drift og forsinket innfasingen av NH90-flåten.
Risikoen for å tape rettsaken om tilbakelevering av 14 NH90 helikoptre med tilhørende utgifter må selvfølgelig også tas med i vurderingen.
Det er ønskelig med utdypende og oppdatert informasjon om status på disse prosessene. På bakgrunn av tid, kostnader og øvrige risikoer, kan det framstå som at Sentralt styringsdokument (SSD) og Konseptvalgutredningen (KVU) for anskaffelse av nye maritime helikopter også burde vurdere reaktivering av avtalen med NHI.