Skriftlig spørsmål fra Ola Elvestuen (V) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:1560 (2022-2023)
Innlevert: 02.03.2023
Sendt: 03.03.2023
Besvart: 09.03.2023 av forsvarsminister Bjørn Arild Gram

Ola Elvestuen (V)

Spørsmål

Ola Elvestuen (V): Hvor mye lengre tid anslår statsråden at det vil ta før Kystvakten og fregattene har fullt operative maritime helikoptre embarkert på sine fartøy hvis man anskaffer nye maritime helikoptre, i forhold til hvis man hadde reaktivert avtalen med NATO Helicopter Industries om NH90?

Begrunnelse

«Etter en årrekke med store utfordringer knyttet til innfasing av NH90 helikoptrene ble kontrakten terminert i juni 2022. […] Det er av stor viktighet for Kystvaktens evne til effektiv overvåkning, rask respons og effektiv oppdragsløsning at det snarest mulig anskaffes helikopter til de fire helikopterbærende fartøyene» skriver Kystvakten i årsrapporten for 2022. Fregattene er også avhengig av helikopter for å få rekkeviddefordel mot ubåter, som er elementært i antiubåtkrigføring. Venstre er bekymret for Kystvakten og Fregattvåpenets svekkede evne til oppgaveløsning uten maritime helikopter embarkert på fartøyene.
I sitt svar på vårt skriftlige spørsmål 7. nov., sa statsråden at vi må ta høyde for at det vil kunne ta flere år før vi har nye maritime helikoptre i Norge. Det framstår nå som at statsråden har gitt denne saken høy prioritet, nasjonalt og i dialog med allierte. Vi ønsker nå et mer presist svar på når maritime helikopter kan være fullt operative på Sjøforsvarets fartøyer.
Både tidsaspektet og kostnader taler for at spørsmålet om å reaktivere avtalen med NHI om levering av 14 NH90 bør stilles på ny. 13 av helikoptrene ville vært operative i 2023 hvis ikke avtalen hadde blitt sagt opp, og kostnaden Forsvaret nå har til vedlikehold og testing av helikoptrene er 75 % av kostnaden for operativ bruk.
I hovedsak synes det som om utfordringene med NH90 har vært mangel på rettidige bestillinger av gangtidskomponenter og reservedeler slik at vedlikeholdsorganisasjonen har vært ineffektiv i 50 % av tiden. Mottatte helikoptre har i tillegg vært i Initial Operational Capability (IOC), og dermed måttet bli returnert til fabrikant for oppgradering til Full Operational Capability (FOC). Dette har gitt færre helikoptre tilgjengelig for drift og forsinket innfasingen av NH90-flåten.
Risikoen for å tape rettsaken om tilbakelevering av 14 NH90 helikoptre med tilhørende utgifter må selvfølgelig også tas med i vurderingen.
Det er ønskelig med utdypende og oppdatert informasjon om status på disse prosessene. På bakgrunn av tid, kostnader og øvrige risikoer, kan det framstå som at Sentralt styringsdokument (SSD) og Konseptvalgutredningen (KVU) for anskaffelse av nye maritime helikopter også burde vurdere reaktivering av avtalen med NHI.

Bjørn Arild Gram (Sp)

Svar

Bjørn Arild Gram: Anskaffelse av en ny maritim helikopterkapasitet vil gi fullt operative maritime helikoptre tidligere enn om man hadde reaktivert avtalen om NH90 i dag.
Forsvarssektoren hadde gjentatte ganger forsøkt å løse problemene i samarbeid med leverandøren. Mer enn 20 år etter at kontrakten ble inngått stod imidlertid Forsvaret fortsatt uten helikoptre som kunne gjøre oppgavene de ble anskaffet for, og uten at leverandøren kunne presentere realistiske løsninger på problemene. En evalueringsrapport fra Forsvaret våren 2022 slo fast at selv med store ekstrainvesteringer ville det ikke være mulig å øke leveransene fra NH90 til et nivå som møtte Forsvarets behov. Basert på en omforent anbefaling fra forsvarssektoren ble kontrakten med NATO Helicopter Industries hevet 9. juni 2022.
For meg har det vært høyt prioritert å få etablert en ny maritim helikopterkapasitet så raskt som mulig. Umiddelbart etter kontrakthevingen iverksatte jeg derfor tiltak for å utrede hvordan Forsvarets behov hurtig kunne bli dekket. Det ble etablert et eget prosjekt for ny maritim helikopterkapasitet, hvor en bred vurdering av alternative løsninger for maritim helikopterkapasitet i Forsvaret inngår.
Den sikkerhetspolitiske situasjonen gjør at mange land nå ser behov for å styrke sitt forsvar. Dermed blir det også økt etterspørsel etter militært materiell og lengre leveransetider. Helikoptre er etterspurt av mange. Det arbeides imidlertid aktivt fra norsk side for å få etablert maritim helikopterkapasitet så raskt som mulig.
Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget med et prosjekt for maritim helikopterkapasitet så snart det lar seg gjøre.