Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1576 (2022-2023)
Innlevert: 04.03.2023
Sendt: 06.03.2023
Besvart: 13.03.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Hvorfor vil ikke statsråden bidra med statlige midler til bypakke Nedre Glomma?

Begrunnelse

I regjeringens forslag til bypakke for Nedre Glomma (Stortingsproposisjon 41S (2022-2023)) legges det ikke opp til noen statlige midler. Utover en liten kommunal andel skyves regningen over på bilistene som allerede har betalt mer enn nok i bilrelaterte avgifter. Når bypakken i tillegg ikke er en veipakke som kommer bilistene direkte til gode oppleves det som urettferdig at regningen skal tas av bilistene.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det er vanlig at veieier bidrar med midler til egne prosjekter i bypakker. For kommunale og fylkeskommunale prosjekter er det krav om 20 prosent egenandel. Resten av finansieringen kan komme gjennom bompenger. I forslaget til bypakke for Nedre Glomma er det tidligere akseptert et unntak slik at egenandelskravet er 15 prosent.
I fase 1 av bypakke Nedre Glomma bidro staten med om lag 44 prosent av finansieringen. Midlene gikk blant annet til prosjektet rv. 110 Ørebekk-Simo, samt diverse programområdetiltak som Statens vegvesen har ansvar for. Bypakke Nedre Glomma fase 2 består av flere fylkeskommunale veiprosjekter, samt ett stort statlig veiprosjekt (rv. 22 Hafslund – Dondern) som er foreslått fullfinansiert med bompenger. Prosjektet er i NTP 2022-2033 omtalt som aktuelt i siste seksårsperiode, som en del av bypakken. Planleggingen av prosjektet, til og med godkjent reguleringsplan, er bekostet av Statens vegvesen gjennom tildelte statlige planleggingsmidler. Statens vegvesen har også bidratt med det faglige grunnlaget til bypakkens fase 2, blant annet med transportberegninger og finansieringsberegninger, på vegne av alle aktørene i bypakken.
Nedre Glomma har siden 2014 hatt belønningsavtale med staten. På denne tiden har byområdet mottatt over 600 millioner statlige kroner. Disse midlene har blitt brukt på både drift av kollektivtransport og lavere billettpriser, samt til lokale prosjekt for å bedre situasjonen for gående og syklende. Forslaget til Bypakke Nedre Glomma fase 2 skal bidra til å nå nullvekstmålet for persontransport med bil. Bypakken vil kunne danne grunnlag for forhandlinger om byvekstavtaler med staten som vil kunne munne ut i ytterligere statlige midler til Nedre Glomma.