Skriftlig spørsmål fra André N. Skjelstad (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1665 (2022-2023)
Innlevert: 14.03.2023
Sendt: 14.03.2023
Besvart: 21.03.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

André N. Skjelstad (V)

Spørsmål

André N. Skjelstad (V): Har regjeringen sørget for at det er foretatt en grundig vurdering av habilitet og statsstøtteregelverket i forbindelse med endringen av mandatet til Jernbanedirektoratet, der direktoratet fikk instruks om å tildele minimum en av trafikkpakkene for tog på Østlandet til Vy, som eies av Samferdselsdepartementet, og kan statsråden redegjøre for hvordan denne prosessen er gjennomført?

Begrunnelse

Mandag 13. mars publiserte Aftenposten en artikkel der den uryddige prosessen knyttet til tildeling av togtrafikk på Østlandet blottlegges. Advokat Robert Myhre, ekspert på offentlige anskaffelser, mener tildelingen av togtrafikken til Vy på Østlandet kan innebære ulovlig statsstøtte, fordi selskapet kan ha fått en kontrakt med bedre betalt enn markedspris. Samtidig viser Myhre til at Samferdselsdepartementet ved statsråden kan ha brutt habilitetsreglene i forvaltningsloven da de blandet seg inn i tildelingen som lå hos Jernbanedirektoratet.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Gjennom hele prosessen med direktetildeling av persontogtilbudet på Østlandet har det blitt foretatt vurderinger av relevante rettslige problemstillinger, for å sikre at myndighetene holder seg innenfor de rettslige rammene som gjelder for denne typen prosesser. Som det følger av forvaltningsloven, må jeg også fortløpende vurdere min habilitet i saker som er til behandling hos departementet og underliggende virksomheter. Departementet har gode rutiner for å kvalitetssikre dette, særlig med tanke på at departementet innehar ulike roller.
Jeg vil understreke at det her er snakk om direktetildeling av kontrakt om offentlig tjenesteyting, som er regulert av kollektivtransportforordningen og dermed unntatt lov om offentlige anskaffelser. Direktetildelingsprosessen er vesentlig annerledes enn hvis det hadde vært gjennomført en konkurranse slik den forrige regjeringen la opp til. I denne direktetildelingen har Jernbanedirektoratet forhandlet med statens to persontogselskaper om vederlaget og hvordan tjenestene skal utføres for best mulig måloppnåelse, basert på et mandat fra departementet. Det er detaljerte regler i kollektivtransportforordningen som må følges for å at myndighetene skal unngå risiko for overkompensasjon. Jernbanedirektoratet har i sin redegjørelse gitt uttrykk for at deres vurdering er at kravene i kollektivtransportforordningen er fulgt, og jeg legger dette til grunn.