Kari-Anne Jønnes (H): Vil statsråden bidra til at Kirkens Bymisjon får unntak fra regelen om etablering av egne rettssubjekt slik at Kirkens Bymisjons barnehager fortsatt kan fungere som en viktig integrering- og inkluderingsarena?
Begrunnelse
Ny barnehagelov skaper komplikasjoner for Kirkens Bymisjons åpne barnehager i Trondheim, Bergen og Arendal. Stiftelsen Kirkens Bymisjon eier tre åpne barnehager som etter lovendringen må etableres som egne rettssubjekter fordi de eier flere enn én åpen barnehage. Siden disse åpne barnehagene drives på to ulike lokasjoner (i to bydeler) lokalt vil det, etter ny lov, kreves at hver av de tre åpne barnehagene opprettes som to selvstendige rettssubjekter. Dette vil påføre Kirkens Bymisjon som ideell aktør ekstra kostnader og svekke tilbudet til barna. Dette er barnehager som fungerer som en døråpner inn til de ordinære barnehagene og er spesielt egnet for å integrere familier med minoritetsbakgrunn. Barnet tildeles ikke fast plass, men kan uforpliktende benytte tilbudet. Tilbudet ledes av barnehagelærer som sikrer et godt faglig tilbud. For å møte behovet for denne typen barnehagetilbud i de tre byene drives åpen barnehage to ulike steder i byen, det betyr at de har åpne barnehage to dager i en bydel og to dager i en annen bydel. Bemanningen er den samme og tilbudet er det samme, men lokasjonen er forskjellig. Barnehagene er finansiert med tilskudd fra kommunen hvor de er lokalisert. Tilskuddet finansierer ca 50 % av driftskonstandene og Kirkens Bymisjon bevilger resten av midlene fra organisasjonens midler. Denne typen sosiale tjenester er en viktig del av Kirkens Bymisjon sitt formål. Det er altså ikke noen mulighet for overskudd, høye lønninger eller annet som de nye lovparagrafene har intensjon om å demme opp for. For å nå flest mulig av målgruppen for åpne barnehager er det viktig å etablere barnehagetilbudet i målgruppens nærområde. Det å skulle etablere 2 rettssubjekter av hver av barnehagene er svært tungvint, byråkratisk, dyrt og uhensiktsmessig for driften av de åpne barnehager.