Skriftlig spørsmål fra Kari-Anne Jønnes (H) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:1696 (2022-2023)
Innlevert: 16.03.2023
Sendt: 16.03.2023
Rette vedkommende: Kunnskapsministeren
Besvart: 23.03.2023 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Kari-Anne Jønnes (H)

Spørsmål

Kari-Anne Jønnes (H): Vil statsråden bidra til at Kirkens Bymisjon får unntak fra regelen om etablering av egne rettssubjekt slik at Kirkens Bymisjons barnehager fortsatt kan fungere som en viktig integrering- og inkluderingsarena?

Begrunnelse

Ny barnehagelov skaper komplikasjoner for Kirkens Bymisjons åpne barnehager i Trondheim, Bergen og Arendal. Stiftelsen Kirkens Bymisjon eier tre åpne barnehager som etter lovendringen må etableres som egne rettssubjekter fordi de eier flere enn én åpen barnehage. Siden disse åpne barnehagene drives på to ulike lokasjoner (i to bydeler) lokalt vil det, etter ny lov, kreves at hver av de tre åpne barnehagene opprettes som to selvstendige rettssubjekter. Dette vil påføre Kirkens Bymisjon som ideell aktør ekstra kostnader og svekke tilbudet til barna. Dette er barnehager som fungerer som en døråpner inn til de ordinære barnehagene og er spesielt egnet for å integrere familier med minoritetsbakgrunn. Barnet tildeles ikke fast plass, men kan uforpliktende benytte tilbudet. Tilbudet ledes av barnehagelærer som sikrer et godt faglig tilbud. For å møte behovet for denne typen barnehagetilbud i de tre byene drives åpen barnehage to ulike steder i byen, det betyr at de har åpne barnehage to dager i en bydel og to dager i en annen bydel. Bemanningen er den samme og tilbudet er det samme, men lokasjonen er forskjellig. Barnehagene er finansiert med tilskudd fra kommunen hvor de er lokalisert. Tilskuddet finansierer ca 50 % av driftskonstandene og Kirkens Bymisjon bevilger resten av midlene fra organisasjonens midler. Denne typen sosiale tjenester er en viktig del av Kirkens Bymisjon sitt formål. Det er altså ikke noen mulighet for overskudd, høye lønninger eller annet som de nye lovparagrafene har intensjon om å demme opp for. For å nå flest mulig av målgruppen for åpne barnehager er det viktig å etablere barnehagetilbudet i målgruppens nærområde. Det å skulle etablere 2 rettssubjekter av hver av barnehagene er svært tungvint, byråkratisk, dyrt og uhensiktsmessig for driften av de åpne barnehager.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Spørsmålet er stilet til kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen, men besvares av meg fordi ansvaret for barnehageloven er lagt til Kunnskapsdepartementet.

Det er viktig at vi har et regelverk som sikrer at offentlig tilskudd og foreldrebetaling går til barnehagedrift. Derfor er det innført et krav om at hver private barnehage må organiseres som et eget rettssubjekt, som sikrer åpenhet om hva pengene brukes til. Kravet om at hver barnehage skal være et eget rettssubjekt vil gjelde for alle private barnehager som ikke er omfattet av den vedtatte unntaksregelen, og kravet gjelder alle eierformer.
Jeg er kjent med at Kirkens Bymisjon har tatt kontakt med Kunnskapsdepartementet med spørsmål til kravet om eget rettssubjekt. Kunnskapsdepartementet vil besvare spørsmålene de har tatt opp i et eget brev til dem.
Regjeringen vil at barnehagesektoren skal bestå av en kombinasjon av kommunale, ideelle og private barnehager. Som regjeringen uttrykker tydelig i den nye barnehagestrategien, skal det fortsatt være mulig å drive private barnehager i Norge.
Regjeringen er i gang med å gjennomgå regelverket for finansiering og styring av barnehagesektoren innen utgangen av 2023 og vi vil legge frem et helhetlig forslag til regelverksendringer. Det er et mål at kommunene skal få bedre muligheter til å prioritere små privateide og ideelle barnehager for å kunne ivareta et mangfoldig barnehagetilbud.