Skriftlig spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1701 (2022-2023)
Innlevert: 16.03.2023
Sendt: 16.03.2023
Besvart: 22.03.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Hvordan vet Regjeringen at man har akseptert det beste tilbudet når man aktivt har valgt bort muligheten for å la Flytoget komme med et likeverdig tilbud på trafikkpakkene på Østlandet og kan eventuell overbetaling av VY innebære at regjeringen gir ulovlig statsstøtte på togpassasjerenes bekostning?

Begrunnelse

Ifølge oppslag i Aftenposten 14. mars har samferdsdepartementet underveis i prosessen med tildeling av persontogtrafikken på Østlandet endret betingelsene for tildeling av trafikkpakkene med et nytt mandat. Selskapet VY skulle uansett tildeles en av trafikkpakkene, det endte med at VY fikk all togtrafikk. Når det nye mandatet fastsetter at VY uansett skal vinne en avtale har Jernbanedirektoratet ingen mekanisme for å oppnå markedspris fra selskapet. I tildelingsdokumentet fremkommer det også fra Jernbanedirektoratet at det er en fare for overbetaling. Det er togkundene som taper ved en subsidiering av VY.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: De fleste er enige i at vi ønsker at flere skal reise miljøvennlig med toget. Representanten og jeg er imidlertid uenige om hva som er de beste virkemidlene for å oppnå dette. Den forrige regjeringens konkurranseutsetting av togtilbudet på Østlandet kunne endt med at Vy kun stod igjen med togtilbudet på Bergensbanen og Vossebanen. Den forrige regjeringen hadde ikke tatt stilling til hvordan Flytogets kapasitet skulle inngå i konkurransen om trafikkpakke 5 eller om den skulle bli konkurranseutsatt som en ny trafikkpakke 6. Flytoget hadde ikke vært sikret å nå opp i den konkurransen, og vi kunne ha endt med at vi ikke fikk utnyttet den knappe kapasiteten på Østlandsområdet best mulig for de reisende. Denne regjeringen mener at det er det beste for fellesskapet og de reisende at staten har et eierskap til togselskapene som drifter persontogtilbudet i Norge.
Direktetildelingsprosessen er vesentlig annerledes enn hvis det hadde vært gjennomført en konkurranse slik den forrige regjeringen la opp til. I denne direktetildelingen har Jernbanedirektoratet forhandlet med statens to persontogselskaper om vederlaget og hvordan tjenestene skal utføres for best mulig måloppnåelse, basert på et mandat fra departementet. Det er detaljerte regler i kollektivtransportforordningen som må følges for å at myndighetene skal unngå risiko for overkompensasjon. Jernbanedirektoratet har i sin redegjørelse av 1. mars i år gitt uttrykk for at deres vurdering er at kravene i kollektivtransportforordningen er fulgt, og jeg legger dette til grunn.