Skriftlig spørsmål fra Marie Sneve Martinussen (R) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1730 (2022-2023)
Innlevert: 17.03.2023
Sendt: 20.03.2023
Besvart: 28.03.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Marie Sneve Martinussen (R)

Spørsmål

Marie Sneve Martinussen (R): Som del av fellesprosjektet E6-Dovrebanen ble det vurdert å bygge jernbanestasjon på Langset (Minnesund) i Eidsvoll kommune, etter ønske fra et enstemmig kommunestyre. Den gang het det: "På Minnesund skal det vurderes muligheten for framtidig holdeplass dersom befolkningsutviklingen i området skulle gjøre det aktuelt.» Dette er mer enn et tiår siden.
Vil regjeringen ta initiativ til en ny vurdering av muligheten for en jernbanestasjon på Langset?

Begrunnelse

Den nye jernbanebroen på Minnesund, landets lengste, sto nylig klar. Men Minnesund har ingen jernbanestasjon. Den ble nedlagt i 1980. Det er et sted toget suser forbi.
Som del av arbeidet med dobbeltspor på Dovrebanen ble det satt av plass til en ny stasjon på Langset ved Minnesund, og det er antagelig mulighet for en svært stor innfartsparkering der. Dette er en strekning med svært stor personbiltrafikk på E6, og det er dermed grunnlag for å flytte mange reisende fra bil til tog. I tillegg vil en stasjon gi mulighet for ønsket utvikling i denne delen av Eidsvoll kommune.
I Prop. 13 S (2011-2012) het det:

«Dovrebanen har ikke stasjoner på denne strekningen, men på Langset i Eidsvoll kommune vil en mulig framtidig stasjon bli forberedt gjennom utsprengning av stasjonsområdet».

Se også skriftlig spørsmål dokument nr. 15:221 (2011-2012).
Så muligheten for stasjon ligger der. Denne representant er ikke kjent med at det er gjort noen ny vurdering av muligheten for en stasjon i årene som er gått. Etter mer enn et tiår, er det derfor på tide å gjøre en slik vurdering.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Et godt togtilbud kjennetegnes av at de reisende opplever stoppmønsteret, reisetiden og frekvensen som attraktivt. I planleggingen av et nytt togtilbud må disse hensynene veies mot hverandre. Tilbudet bør treffe et størst mulig passasjergrunnlag, samtidig som mange togstopp gjør det krevende å oppnå konkurransedyktige reisetider. Togtilbudet på én strekning må også tilpasses det øvrige togtilbudet, slik at den samlede kapasiteten utnyttes best mulig.
Når Jernbanedirektoratet utreder nye togtilbud, søker man gjennom samfunnsøkonomiske analyser å finne den kombinasjonen av frekvens, reisetid og stoppmønster som gir høyest nytte for samfunnet. I vurderingene inngår estimater på hvor mange som potensielt vil benytte seg av det enkelte togstopp, basert på eventuell historikk og oppdaterte markedsundersøkelser. Bruk av transportmodeller estimerer hvordan de reisende vil respondere på ulike tilbudsscenarier. Direktoratet har også dialog med berørte fylkeskommuner om utformingen av togtilbudet sett i sammenheng med det øvrige kollektivtilbudet.
Utbyggingen av indre InterCity på Dovrebanen og nytt dobbeltspor gjennom Eidsvoll er i full gang. Parsellen mellom Eidsvoll og Langset er planlagt ferdig allerede høsten 2023. Dobbeltsporet vil bidra til nedkorting av reisetid, bedre punktlighet og økt kapasitet. Det vil være mulig å gå fra ett til to tog i timen Oslo–Hamar, i tillegg til økt fjerntog- og godskapasitet. Dette vil knytte bo- og arbeidsmarkedsregionene langs strekningen sammen og bidra til effektiv transport inn og ut av Oslo. Disse gevinstene forutsetter effektiv bruk av dobbeltsporet på strekningen. En ny stasjon på Minnesund er ikke en del av det planlagte togtilbudet for InterCity på Dovrebanen.