Skriftlig spørsmål fra Liv Kari Eskeland (H) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:1748 (2022-2023)
Innlevert: 20.03.2023
Sendt: 20.03.2023
Besvart: 27.03.2023 av klima- og miljøminister Espen Barth Eide

Liv Kari Eskeland (H)

Spørsmål

Liv Kari Eskeland (H): Forstår statsråden at det blir uforutsigbart for fylkeskommunane, når dei må ta beslutning om nullutslipp for innkjøp av hurtigbåttjenester, før dei veit kor mykje av ekstra-rekninga som blir dekka av staten?

Begrunnelse

Vi viser til tidligere svar på spørsmål nr. 1341 som omhandla å kompensere fylkeskommunene for merkostnader ved å velge lav- og nullutslippsteknologi for innkjøp av hurtigbåttjenester (L) (1115448).
Minner her om Hurdalspalttformens pasus: "Kompensere fylkeskommunene for merkostnader ved å velge lav- og nullutslippsteknologi ved anskaffelser av ferger og hurtigbåter.", men der statsråden i sitt svar peiker på budsjettposter som på langt nær dekker dei ekstra-kostnader som Vestland Fylkeskommune pådrar seg ved å velge null-og lavutslipp for anbodsutsending for hurtigbåter.

Espen Barth Eide (A)

Svar

Espen Barth Eide: Jeg viser til mitt svar på spørsmål nr 1341 fra representanten. Jeg har stor forståelse for behov for forutsigbarhet for rammene rundt omstillingen, også i fylkeskommunene. Samtidig er det også slik at kostnadsspørsmål må behandles gjennom de ordinære budsjettprosessene. Det er usikkerhet knyttet til estimatene av merkostnadene før prosjektene settes i gang, hvilket gjør arbeidet med å forutse merkostnader før de påløper krevende. Tidsmessig er det heller ikke klart hvilket budsjettår kostnadene vil begynne å påløpe, og vi budsjetterer ikke framover i tid basert på estimater.
Hurdalsplattformen gir et tydelig signal om at regjeringen ønsker å «Kompensere fylkeskommunene for merkostnader ved å velge lav- og nullutslippsteknologi ved anskaffelser av ferger og hurtigbåter».