Skriftlig spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1751 (2022-2023)
Innlevert: 20.03.2023
Sendt: 20.03.2023
Besvart: 24.03.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Ifølge oppslag hos TV 2 20. mars har en prosess om avtale om bruk av jernbanen mellom Bane Nor og togselskapene pågått i ett år. Ifølge togselskapene er gjeldene avtale ensidig til BaneNor sin fordel der uforholdsmessig mye risiko for forsinkelser blir lagt på dem.
Vil statsråden aktivt sørge for at det blir en ny avtale om bruk av jernbanene i Norge som sørger for ryddighet og en risikobalanse mellom togselskapene og Bane Nor som ansvarlig for infrastrukturen?

Begrunnelse

I følge Statsrådens svar på Dokument nr. 15:1139 (2022-2023) har Jernbanedirektoratet og BaneNor sammen med aktørene jobbet med en tiltaksplan for bedre driftsstabilitet og kundeopplevelse ved avvik i trafikken som også har pågått i ett år.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Regjeringen har en offensiv jernbanepolitikk, og aktørene i sektoren må i sine avtalerelasjoner følge opp denne ved å sette opp tilstrekkelige insentiver til effektiv drift, høy driftsstabilitet og gode leveranser fra avtalepartene.
Det er Bane NORs ansvar å sørge for en sportilgangsavtale som er i tråd med kravene i jernbaneforskriften. Jeg er uansett opptatt av at det er god sammenheng i mål- og insentivstrukturen i de ulike tilgangsavtalene i jernbanesektoren, slik at avtalene kan være effektive virkemidler i den samlede oppnåelsen av de jernbanepolitiske målsetningene.
Jeg bekrefter at togselskapene har formidlet sitt syn på hvordan Bane NORs prosess med en revisjon av sportilgangsavtalen bør gjennomføres, og hvilke temaer som vil være sentrale å behandle i en slik revisjon. Togselskapene er ansvarlige overfor sine reisende, og jeg forstår dem slik at de mener Bane NOR i liten grad tar på seg ansvar for skader og tap togselskapene blir påført som følge av forhold hos Bane NOR.
Jernbanedirektoratet er i tildelingsbrevet for 2023 varslet om at de skal gå gjennom tilgangsavtalene i sektoren. Dette arbeidet skal sikre at avtalevilkårene er balanserte og gir en sammenhengende insentivstruktur for å oppnå de jernbanepolitiske målene. Arbeidet gjelder både tilgangsavtalen mellom Entur og persontogselskapene, tilgangsavtalen mellom Norske tog AS og persontogselskapene og dagens sportilgangsavtale. Dette oppdraget må ses i sammenheng med oppdraget til Jernbanedirektoratet om å innen 1. juli 2023 vurdere om ytelsesordningen som forvaltes av Bane NOR og som skal kompensere togselskapene ved feil på infrastruktur, fungerer etter hensikten, og vurdere eventuelle endringer for å øke måloppnåelsen.
Regjeringen har satt i gang en rekke tiltak for å redusere forsinkelsene. I fjor høst la Jernbanedirektoratet frem en tiltaksplan for å bedre driftsstabiliteten.
Dette er bl.a. knyttet til bruk av ny teknologi for å oppdage og utbedre feil før det blir kritisk, og faste møter mellom de ulike aktørene på jernbanen for å sikre en bedre kooordinert innsats. I tillegg er Spordrift tilbakeført til Bane NOR. Dette er for å samle kompetanse og bidra til raskere utvikling av et helhetlig og moderne vedlikeholdssystem, som skal bidra til et mer effektivt vedlikehold og økt punktlighet. Departementet har også bedt Jernbanedirektoratet og Bane NOR om å utarbeide et forslag til en vedlikeholdsplan for å redusere vedlikeholdsetterslepet på jernbane, slik regjeringen varslet i Hurdalsplattformen. Planen skal leveres til departementet som viktig grunnlag til ny Nasjonal transportplan, som skal legges frem i 2024. I departementets pågående gjennomgang av sektoren er i tillegg et sentralt tema hvordan det kan legges enda bedre til rette for at alle aktørene drar i samme retning for å sørge for et godt og velfungerende togtilbud.