Lars Haltbrekken (SV): Hvorfor har ikke Miljødirektoratet sett på om krav til oppfyllelse av bærekraftskriterier i forbindelse med biodrivstoff, som selges utenfor omsetningskravet, kan kobles mot fritak for veibruksavgift?
Begrunnelse
I en rapport fra Miljødirektoratet konkluderes det med at “hvis målet er at alt biodrivstoff skal oppfylle bærekraftskriterier, også det som selges utover omsetningskravet, er det trolig mer treffsikkert å stille som vilkår for avgiftsfordeler…” I samme avsnitt diskuteres kun CO₂-avgiften, og det sies her at dagens innretning gjør at fritak fra CO₂-avgiften ikke kan brukes grunnet sin innretning. Men et fritak for veibruksavgift er ikke diskutert som mulighet her, til tross for at fritak for veibruksavgift for biodrivstoff eksplisitt nevnes i budsjettforliket.
Samfunnet står overfor en formidabel omstilling. Innen 2030 skal klare å kutte minst 55 prosent av Norges klimagassutslipp. Skal vi klare dette må vi ha folk med oss. Vi må ha selskaper med oss, vi må ha sjefer med oss, vi må statlige foretak med oss. Vi må gjøre det mulig for alle som vil bidra og bidra til å kutte utslipp. Flere av entreprenørene, de statlige foretakene, kommuner og bedrifter har satt klimamål som er avhengige av bruk av biodrivstoff.
Det er derfor det er så avgjørende at du får på plass et rapporteringssystem for biodrivstoff utover omsetningskravet, og gjøre det enkelt å regne inn i realiserte utslippskutt. Dette handler om at de som har satt seg ambisiøse klimamål og ikke kan elektrifisere all sin maskinpark eller alle sin tyngste transport, likevel kan nå målene ved å bruke biodrivstoff der det er den eneste tilgjengelige løsningen. Bruk av biodrivstoff vil for mange av disse fremskynde teknologiskiftet grunnet den høye prisen på biodrivstoff.
Det er bra at Klima- og miljødepartementet Miljødirektoratet, på bakgrunn av budsjettavtalen med SV, om å utrede hvordan en slik ordning kan se ut. Det rare er at Miljødirektoratet ikke har svart på oppgaven, men i stedet avvist den. Oppgaven var å utrede et rapporteringssystem for biodrivstoff utover omsetningskravet. Det har departementet ikke fått.