Skriftlig spørsmål fra Mathilde Tybring-Gjedde (H) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:1780 (2022-2023)
Innlevert: 22.03.2023
Sendt: 23.03.2023
Rette vedkommende: Landbruks- og matministeren
Besvart: 30.03.2023 av landbruks- og matminister Sandra Borch

Mathilde Tybring-Gjedde (H)

Spørsmål

Mathilde Tybring-Gjedde (H): Hva er den faglige begrunnelsen for at høstbare viltressurser overføres til Landbruksdirektoratet, og hvordan vil dette påvirke forvaltningen, og er det statsrådens vurdering at endring av direktoratsansvar kan skje uten endring av viltloven?

Begrunnelse

Landbruksdepartementet har den 16.3.23 meddelt at ansvaret for høstbare viltressurser, herunder hjorteviltforvaltningen og villreinforvaltningen, skal overføres fra Miljødirektoratet til Landbruksdirektoratet.
Villreinen er en rødlistet art, og er en såkalt ansvarsart som vi er særlig forpliktet til å ta vare på etter Bernkonvensjonen. I dag har Miljødirektoratet det sentrale forvaltningsansvaret for villreinen, og oppnevner villreinnemndene, legger rammene for villreinjakt og gir faglig råd om forvaltning av villrein og villreinens leveområder.
Det følger av viltloven § 4 at det er departementet, Miljødirektoratet, statsforvalteren, fylkeskommunen og kommunene som er organer i viltforvaltningen. Landbruksdirektoratet er ikke nevnt.

Sandra Borch (Sp)

Svar

Sandra Borch: Under Regjeringen Solberg overtok Landbruks- og matdepartementet i 2018 ansvaret for forvaltning av høstbare viltressurser fra Klima- og miljødepartementet. På direktoratsnivå forble oppgavene liggende i Miljødirektoratet, men Landbruks- og matdepartementet fikk ansvaret for etatsstyring av Miljødirektoratet for gjeldende saksområde.
Regjeringen har bestemt å flytte oppgaver og årsverk fra Miljødirektoratet i Trondheim til Landbruksdirektoratet i Steinkjer. Flytting av offentlige arbeidsplasser ut fra de største byene vil bidra til en jevnere fordeling av kompetansemiljøer i landet og det vil styrke Landbruksdirektoratets fagmiljø i Steinkjer.
Retten til jakt og høsting av vilt ligger til grunneierne, og landbrukspolitikken retter seg i stor grad mot private grunneiere som selvstendig næringsdrivende. Samling av fagkompetanse for høstbare viltressurser og skog- og utmarksforvaltning i Landbruksdirektoratet, vil gi gode muligheter for å se ressursforvaltningen i sammenheng. Det er etter min vurdering naturlig at ansvarsdelingen mellom departementene også gjør seg gjeldende på direktoratsnivå.
Jeg har i brev av 16. mars 2023 gitt direktoratene i oppgave å forberede og gjennomføre flyttingen av årsverk og oppgaver. Det er ikke tatt stilling til virkningstidspunkt. Jeg legger opp til at virkningstidspunktet for flyttingen av oppgaver vurderes ut fra direktoratenes behov for tid til prosess, og i nær dialog med direktoratene. Inntil videre fortsetter Miljødirektoratet sitt arbeid på saksområdet. Jeg har bedt direktoratene rapportere om en gjennomføringsplan og en orientering om status i arbeidet innen 15. mai 2023.
Landbruksdirektoratet forvalter et omfattende regelverk og økonomiske virkemidler for landbruksvirksomhet. Enheten i Steinkjer har i dag om lag 35 ansatte. Jeg har tillit til at Landbruksdirektoratet framover kan ivareta oppgavene knyttet til høstbare viltressurser på samme ryddige og profesjonelle måte som Miljødirektoratet har gjort. I en videre prosess fram mot tidspunktet for overføring av oppgavene, vil direktoratene klargjøre behovet for justeringer i regelverket, herunder endring av viltloven med tilhørende forskrifter, slik at Landbruksdirektoratet formelt sett blir forvaltningsmyndighet etter viltloven. Jeg vil følge opp dette på egnet måte.
Det er også i dag en avtalt fordeling på hvilke oppgaver og regelverksbestemmelser som faller under Landbruks- og matdepartementets og Klima- og miljødepartementets ansvar. Klima- og miljødepartementet har eksempelvis ansvaret for den overordnede forvaltningen av økosystemene og artene i Norge, samt oppgaver og ansvar knyttet til ikke-høstbare viltarter og gaupe. Det samme gjelder arter av nasjonal forvaltningsinteresse som for eksempel fredet rovvilt, andre fredede arter, prioriterte arter og fremmede arter. Klima- og miljødepartementet avgjør, i samsvar med naturmangfoldloven § 16 og viltloven § 9, om en art kan høstes, hvor den kan høstes, samt tidsrammer for høsting. Landbruks- og matdepartementet har ansvaret for den ordinære forvaltningen etter viltloven, og for jakt- og fangstutøvelsen på viltarter, som miljømyndighetene har definert som høstbare.
For villrein, som representanten Tybring-Gjedde omtaler i sin begrunnelse for spørsmålet, innebærer ansvarsdelingen at Klima- og miljødepartementet har et overordnet ansvar for villreinens leveområder og villreinen som ansvarsart. Villreinen står på den norske og den internasjonale rødlista. Klima- og miljødepartementet har ansvaret for oppfølgingen av kvalitetsnormen for villrein, arbeidet med stortingsmeldingen for å bedre situasjonen for villrein i Norge, Norsk villreinsenter, de Europeiske villreinregionene, samt å ivareta villreinhensyn i ulike arealspørsmål. Landbruks- og matdepartementet har ansvar for den delen av forvaltningen som omfatter høsting av villrein, bestandsovervåking som grunnlag for høsting og for villreinnemndene. Ansvarsdelingen endres ikke ved at Landbruksdirektoratet overtar oppgaver for høstbart vilt fra Miljødirektoratet. Jeg legger til grunn at Norges ansvar for villrein blir ivaretatt på en god måte også framover.