Skriftlig spørsmål fra Kari-Anne Jønnes (H) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

Dokument nr. 15:1799 (2022-2023)
Innlevert: 24.03.2023
Sendt: 24.03.2023
Besvart: 30.03.2023 av forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe

Kari-Anne Jønnes (H)

Spørsmål

Kari-Anne Jønnes (H): Kan statsråden redegjøre for hvordan regjeringen har fulgt opp flertallsmerknadene i Innst. 210 S (2021–2022) om endringer i trafikklærerutdanningen, status på dialogen med utdanningsinstitusjonene som tilbyr trafikklærerutdanning i tungbilsjåfør om utvikling av nye utdanningsløp og om tiltakene som hittil er gjennomført har bidratt til økt rekruttering og opptak til trafikklærerutdanningene i tunge kjøretøy?

Begrunnelse

I behandlingen av representantforslag om å vurdere endringer i trafikklærerutdanningen for å sikre tilstrekkelig rekruttering av trafikklærere for tunge kjøretøy ble det vedtatt en rekke flertallsmerknader som ba regjeringen følge opp og gjennomføre en rekke tiltak for å utdanne flere trafikklærere for tunge kjøretøy både i videregående skole og i de private kjøreskolene.
Regjeringen økte kapasiteten ved Nord universitet i samme tidsrom med 25 studieplasser. Men det var et tydelig behov for å tenke nytt om organiseringen av utdanningsløpene og regjeringen skulle gå i dialog med OsloMet og Nord universitet om en egen integrert toårig utdanning. Og understreket samtidig at de forventet rask fremdrift i dette arbeidet.
Ett år etter er det på sin plass å etterspørre status på dette arbeidet.

Ola Borten Moe (Sp)

Svar

Ola Borten Moe: Regjeringen har, som representanten skriver, gjort grep for å øke rekrutteringen til trafikklærerutdanningen for tunge kjøretøy. Dette ble allerede iverksatt før saken ble behandlet i Stortinget. Det er en pågående dialog mellom Kunnskapsdepartementet og Nord universitet og OsloMet – storbyuniversitetet, som begge tilbyr trafikklærerutdanning. Når det gjelder økt rekruttering, startet 126 studenter på trafikklærerutdanningen ved Nord universitet høsten 2022. Regjeringen finansierte 25 ekstra studieplasser ved dette opptaket. Disse ekstra studieplassene ble fylt opp.
På grunn av lettelse i opptakskrav for søkere med realkompetanse, hadde 29 av de 126 studentene som startet i høst realkompetansebakgrunn som yrkessjåfør, mot 3 i 2021. Bare én av realkompetansesøkerne har så langt sluttet på studiet. Studentene med yrkessjåførbakgrunn kan potensielt begynne på videreutdanningen Trafikklærer tunge kjøretøy høsten 2024. De fleste signaliserer at de ønsker å gå i den retningen, ifølge Nord universitet.
Grepene som ble gjort høsten 2022 for studentkullet 2022-2024 må derfor så langt sies å ha hatt ønsket effekt med tanke på å rekruttere flere til å bli trafikklærer for tunge kjøretøy. Nord universitet vil også i årets opptak satse på å rekruttere studenter med realkompetanebakgrunn ved å opprettholde realkompetansekravene fra i fjor.
Når det gjelder en eventuell ny, integrert toårig utdanning for trafikklærer for tunge kjøretøy, planlegger Nord universitet å søke om midler til en pilotordning for dette. Søknaden går til Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) og deres ordning for fleksibel og desentralisert utdanning.
OsloMet – storbyuniversitetet har på sin side ønske om at studenter med fagbrev som yrkessjåfør ved deres yrkesfaglærerutdanning skal kunne godkjennes for å drive trafikkopplæring – i første rekke i videregående skole. De mener løsningen gjør det mulig for yrkesfaglærere med fagbrev som yrkessjåfør å bli en ressurs i utdanning av framtidige fagarbeidere i yrkessjåførfaget. En søknad om nødvendige midlertidige unntak for å gjennomføre dette er til behandling hos Statens vegvesen.