Skriftlig spørsmål fra Bård Ludvig Thorheim (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1822 (2022-2023)
Innlevert: 25.03.2023
Sendt: 27.03.2023
Besvart: 03.04.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Bård Ludvig Thorheim (H)

Spørsmål

Bård Ludvig Thorheim (H): Kan statsråden avklare om regjeringen støtter Avinors anbefaling om 2 400 meter rullebane (+ 300 meter sikkerhetssone) på Mo i Rana flyplass, og at en beslutning om dette vil tas i løpet av våren 2023?

Begrunnelse

Avinor har anbefalt 2400 meter rullebane for å møte regionens langsiktige behov etter flyoperative vurderinger. Dette er ifølge Avinor likevel ikke mulig innenfor Stortingets vedtatte ramme jf. brev fra Avinor 14. februar 2023.
I tillegg bestilte Samferdselsdepartementet en behovsanalyse som konkluderer med at nytteverdien for samfunnet ved å forlenge rullebanen er større enn kostnaden. Dette er beskrevet i rapport fra Oslo Economics (juni 2022).
Samferdselsdepartementet har i oppdraget til Avinor og i brev til lokale parter uttrykt at regionens langsiktige behov skal ivaretas og at primært flyoperative hensyn skal legges til grunn for beslutning om lengde på rullebane. Ivaretakelse av regionens langsiktige behov var også et sentralt premiss til grunn for Stortingets støtte til bygging av flyplassen.
Dette premisset var også sentralt da Rana kommune og næringslivet bekreftet 600 millioner kroner som lokale bidrag til ny flyplass. 150 millioner av disse er allerede betalt i juli i fjor av om lag 500 lokale private bidragsytere, og aller mest fra de store eksportbedriftene i regionen (grønn industri og sjømatnæring). Støtten er gitt med forutsetning av at politiske føringer følges opp.
De lokale bidragsyterne beskriver at 2400 m lengde på rullebane er viktig for å unngå unødvendige begrensinger i regionens langsiktige behov for flytilbud. Det anses også som avgjørende for at Helgeland skal kunne trekke til seg en andel av et internasjonalt reiselivsmarked i kraftig vekst.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Ved behandlingen av Prop. 193 S (2020–2021) Nokre saker om luftfart, veg, særskilde transporttiltak og jernbane, jf. Innst. 648 S (2020–2021), vedtok Stortinget en kostnadsramme for en ny lufthavn ved Mo i Rana. Den vedtatte kostnadsrammen tar utgangspunkt i en rullebanelengde på 2 200 meter. Lokalt er det et ønske om en rullebanelengde på 2 400 meter. I en merknad i Innst. 648 S (2020–2021) la komiteflertallet til grunn at det skal anlegges flyplass med ytelser og rullebanelengde som ivaretar regionens langsiktige behov.
På oppdrag fra Samferdselsdepartementet har Avinor vurdert om en rullebanelengde på 2 400 meter lar seg gjennomføre innenfor den vedtatte styrings- og kostnadsrammen. Samferdselsdepartementet engasjerte videre Oslo Economics til å vurdere markedsgrunnlag, ringvirkninger og lønnsomhet av å forlenge rullebanene til 2 400 meter.
I innspill 14. februar 2023 fra Avinor til Samferdselsdepartementet vurderer Avinor at det ikke er mulig å realisere en forlenging av rullebanen fra 2 200 til 2 400 meter innenfor den vedtatte kostnadsrammen. Av innspillet følger det videre at Avinor – på bakgrunn av operative vurderinger og rapporten fra Oslo Economics – tilrår at rullebanen bør forlenges, og at kostnadsrammen bør økes for å muliggjøre dette.
Spørsmålet om kostnadsrammen skal økes for å realisere en rullebanelengde på 2 400 meter, er en budsjettsak. Jeg vil vurdere dette spørsmålet nærmere og komme tilbake med saken til Stortinget på egnet måte.