Anne Kristine Linnestad (H): Hvor langt har Kommunal- og distriktsdepartementet og Difi kommet i arbeidet med å følge opp evalueringen med informasjonssikkerhet i statlige virksomheter fra 2018, som skal være gjennomført innen 2024?
Begrunnelse
Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) evaluerte i 2018 arbeidet med informasjonssikkerhet i statlige virksomheter. Evalueringen viste behov for styrking av arbeidet med styring og kontroll med informasjonssikkerhet i offentlige virksomheter. Videre kom det fram at alle departementer i sin etatsstyring burde bli bedre på oppfølging av sikkerhetsarbeidet i underliggende virksomheter. Tiltaksoversikten inneholder 6 klare punker til oppfølging innenfor områder som kommunal- og distriktsdepartementet ansvaret for. Disse var:
• Difis arbeid med styring og kontroll på informasjonssikkerhet skal utvides til å omfatte både statsforvaltningen og kommunene fordi utfordringene i statsforvaltningen gjelder også for kommunene.
• Virksomhetene i offentlig sektor skal få et mer samordnet og helhetlig tilbud om veiledning om digital sikkerhet.
• Difi skal videreutvikle sin rolle innen veiledning og anbefalinger på området.
• Etatsstyringen av digital sikkerhet skal være tilpasset vesentlighet og risiko. Difi skal i samarbeid med Direktoratet for økonomistyring (DFØ) tilby veiledning til etatsstyrere for å kunne følge opp området digital sikkerhet på en god måte.
• Difis arbeid på området skal også avstemmes med berørte myndigheter med spesiell vekt på NSM og Datatilsynet.
• Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) skal tilrettelegge for og gjennomføre kurs i planlegging og gjennomføring av øvelser for offentlige virksomheter. Difi bidrar til arbeidet med å utvikle øvelser innenfor digital sikkerhet.