Skriftlig spørsmål fra Kari-Anne Jønnes (H) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

Dokument nr. 15:1854 (2022-2023)
Innlevert: 28.03.2023
Sendt: 29.03.2023
Besvart: 17.04.2023 av forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe

Kari-Anne Jønnes (H)

Spørsmål

Kari-Anne Jønnes (H): Hvilke grep vil regjeringen ta for når rammeplanen for lærerutdanningen nå revideres?

Begrunnelse

En undersøkelse fra Sex og samfunn viser at 7 av 10 elever ønsker seg mer og bedre seksualitetsundervisning i skolen. Redd Barnas rapporter viser at ungdom etterlyser mer kunnskap og forståelse om positiv seksualitet, om samtykke, grensesetting og hva som er lov og ikke lov. Det er store forskjeller mellom skolene. Læreren er den viktigste enkeltfaktoren for elevenes læring og trivsel, og det er viktig at alle elever får god seksualitetsundervisning uavhengig av hvor de bor og går på skole. Nesten samtlige lærerstudenter mener fremtidige lærere trenger kompetanse i helhetlig seksualitetsundervisning. Den kompetansen er fortsatt i stor grad fraværende i lærerutdanningen.

Ola Borten Moe (Sp)

Svar

Ola Borten Moe: Det er viktig at norske elever får kunnskap og forståelse knyttet til seksualitet. Grensesetting og det å respektere hverandre, også seksuelt, handler blant annet om godt medborgerskap. Dette er grunnleggende i skolens danningsoppdrag som lærerutdanningene skal kvalifisere studentene til å ivareta.
Det er skoleeier som har det overordnede ansvaret for å oppfylle samfunnsmandatet og formålet i skolen, slik det går fram av rammeplanen for SFO og læreplanverket Kunnskapsløftet LK20. Eierne har også ansvar for at skolene har nødvendig og relevant kompetanse for å ivareta disse målene.
Kunnskapsdepartementet styrer lærerutdanningene overordnet gjennom rammeplaner som bygger på opplæringsloven og læreplanene. Rammeplanene går ikke inn på det faglig-tematiske innholdet i utdanningene, men sier blant annet at alle kandidater skal ha kunnskap om barn og unges utvikling, danning og læring i ulike sosiale, språklige og kulturelle kontekster. Universitets- og høgskolerådets nasjonale retningslinjer for lærerutdanningene beskriver hva studentene skal lære i fagene. Seksualitet og helse, positiv selvforståelse og synet på kjønn, seksualitet og kjærlighet, er særlig ivaretatt i nasjonale retningslinjer for naturfag, kroppsøving og samfunnsfag.
Det pågående arbeidet med å forenkle rammeplanene for lærerutdanningene, som representanten viser til, dreier seg om å gi mer frihet og fleksibilitet til institusjonene i deres arbeid med å utdanne lærere. Arbeidet legger til grunn at formålsparagrafen og det samlede læringsutbyttet for utdanningene skal ligge fast. Jeg forventer at alle lærerutdanningsinstitusjonene jobber godt med å ivareta kunnskap om positiv seksualitet uten at departementet gir nye, detaljerte føringer i rammeplanene.