Mahmoud Farahmand (H): Hvilke konkrete tiltak gjennomfører statsråden for å redusere Sivil klareringsmyndighets (SKM) saksbehandlingstid og øke transparents i etatens klareringsarbeid?
Begrunnelse
Ved flere klareringssaker i politiet (utenfor PSTs organisasjon) hvor SKM har vært ansvarlig klareringsmyndighet har det kommet frem at saksbehandlingen har tatt uforholdsmessig lang tid.
I to konkrete tilfeller har ikke den som skal klareres mottatt varsel om kredittsjekk før det har gått over tre måneder (180 dager) etter at søknaden er sendt. I det ene tilfellet har det blitt purret på saksgangen uten at SKM har respondert.
Disse to tilfellene gjelder polititjenestemenn/kvinner som har vært ansatt i etaten i en årrekke og har pga. endring av arbeidsoppgaver/ stilling fått behov for en klarering.
En slik sendrektighet har stor innvirkning på arbeidsgiver fordeling av arbeidsoppgaver. En slik tilnærming er også av vesentlig betydning for den som skal klarers. Disse menneskene opplever ofte usikkerhet, og føler seg muligens mistenkeliggjort uten at det SKM mener eller ønsker det.
Situasjonen som beskrives over er etter undertegnedes syn svært uheldig, og en fremferd som vi som et demokrati ikke ønsker å se fra en etat som forvalter et viktig ansvarsfelt med stor mulighet for å påvirke enkeltindividers liv.
Undertegnede har stor forståelse for at klareringers saker er sensitive og individuelle, selv med dette som bakteppe har alle rett på en rettferdig og uhildet vurdering som er faktabasert, og ikke minst gjennomføres innen rimelig tid.