Skriftlig spørsmål fra Sofie Marhaug (R) til finansministeren

Dokument nr. 15:1875 (2022-2023)
Innlevert: 31.03.2023
Sendt: 31.03.2023
Besvart: 14.04.2023 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum

Sofie Marhaug (R)

Spørsmål

Sofie Marhaug (R): Mener statsråden fortsatt at høyprisbidraget bidrar til å gjøre det lønnsomt å tilby mer kraft på rimeligere fastprisavtaler og mindre på spotpris, og hvordan mener statsråden at avviklingen av høyprisbidraget etter 2024 påvirker det?

Begrunnelse

I høst la regjeringen fram et høyprisbidrag på kraftselskapenes inntekter på strømpriser over 70 øre i snitt per måned, og et nytt regime for fastprisavtaler tilpasset næringslivet. Fastprisavtalene skal tilbys for 3, 5 og 7 år. I høst argumenterte regjeringen med at høyprisbidraget skulle gjøre det mer gunstig for kraftselskapene å selge mindre i spotmarkedet og mer på fastpris. Likevel skal høyprisbidraget avvikles tidlig i fastprisavtalenes varighet. Regjeringen har lovet at det skal være avviklet innen slutten av 2024.

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Svar

Trygve Slagsvold Vedum: De høye strømprisene i deler av Sør-Norge siden høsten 2021, gir ekstra-ordinære overskudd til kraftprodusenter som utnytter våre felles naturressurser. Regjeringen mener at det er behov for å omfordele mer av de ekstraordinært høye inntektene fra kraftproduksjon. Regjeringen foreslo derfor i budsjettet for 2023 å innføre et høyprisbidrag på vannkraft og vindkraft. Høyprisbidraget er tilpasset den spesielle situasjonen vi er i, og er ikke et varig element i skattesystemet slik som grunnrenteskatten. For å bidra til forutsigbarhet for kraftprodusentene informerte departementet i Prop. 1 S Tillegg 2 (2022–2023) om at det legges til grunn at høyprisbidraget skal avvikles senest innen utgangen av 2024.
Utgangspunktet for høyprisbidraget er at inntekter fra kraftproduksjon beregnes på grunnlag av de faktiske prisene som den avgiftspliktige har oppnådd. Produksjon som omfattes av kontraktsunntak i grunnrenteskatten, og andre avtaler om faktisk levering av et fast volum til fast pris, verdsettes således til kontraktspris. I Prop. 1 LS (2022–2023) Skatter, avgifter og toll 2023 fremgår det at «[d]ette kan forsterke de økonomiske insentivene til å inngå større grad av langsiktige fastprisavtaler».
Fra 1. januar 2023 har vi lagt til rette for bedre fastprisavtaler på strøm gjennom et nytt kontraktsunntak i grunnrenteskatten for vannkraft. Flere strømleverandører publiserer slike fastpriser på sine nettsider, og ifølge fjordkraft.no kunne bedrifter per 12. april inngå fastprisavtaler (7-årsavtaler med flat profil) til under 70 øre/kWh i hele Sør-Norge. Produsentenes tilbud av fastprisavtaler avhenger av en rekke ulike forhold, hvor høyprisbidraget kan være ett element. Omfanget av fastprisavtaler vil også avhenge av bedriftenes etterspørsel. Et bedre tilbud gir mulighet for økt forutsigbarhet, men det vil være opp til hver enkelt bedrift om de ønsker løpende priser eller lengre avtaler.