Skriftlig spørsmål fra Marius Arion Nilsen (FrP) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:1918 (2022-2023)
Innlevert: 09.04.2023
Sendt: 11.04.2023
Besvart: 13.04.2023 av justis- og beredskapsminister Emilie Mehl

Marius Arion Nilsen (FrP)

Spørsmål

Marius Arion Nilsen (FrP): Regjeringen virker å ha klokketro på at strengere straffer er preventivt og positivt, med tanke på de stadig økte og strengere bøtesatsene for overtredelser innen veitrafikken. Regjeringen må mene at strengere straffer er veien å gå for å redusere lovbrudd, med tanke på den voldsomme skjerpelsen i straffer/bøter for trafikkovertredelser.
Når vil regjeringen følge den samme logikken og øke straffene for vold, voldtekt, tyveri, bæring av kniv, gjengkriminalitet og annen destruktiv adferd?

Begrunnelse

Bøtesatsene og straffereaksjonene for trafikanter er økt betraktelig siden Støre regjeringen tiltrådte. Fra 1. februar økte satsene for trafikkbøter med 30 prosent. Ap og Sp økte også trafikkbøtene i 2022.
I høringsrunden uttalte Advokatforeningen at:

«Vi tror at å øke fra et høyt nivå til enda høyere, har liten preventiv effekt. Da blir effekten at man får mer penger til statskassen.»

Trygg Trafikk understreket urimeligheten i forslaget: Mye tyder derfor på at en ytterligere økning på 30 prosent ikke vil ha ønsket trafikksikkerhetseffekt. Tvert imot er det fare for at befolkningen vil oppleve et slikt nivå som urimelig.
Det er verd å spørre seg om hva dette gjør med respekten folk flest har for politiet når personer med dårlig råd nærmest blir ruinert av å kjøre noen kilometer for fort, samtidig som de ser at alvorlig vold og voldtekter straffes med samfunnstjeneste.
Derfor, hvis ikke økningen i bøtesatser kun er for å spe på statskassen, så må det være pga. regjeringen mener strengere straffer er riktig og viktig, og det er jo å forvente at det vil gjøre seg gjeldende på flere områder snarlig også.

Emilie Mehl (Sp)

Svar

Emilie Mehl: Begrunnelsen for at satsene for forenklet forelegg i vegtrafikksaker ble økt med 30 prosent fra 1. februar 2023, fremgår av kgl. res. 27. januar 2023. Trafikkfarlig atferd er utbredt og har stort skadepotensiale. Trafikklovbrudd, og ulykker som følge av slike, har store samfunnsøkonomiske konsekvenser, og kan også påføre enkeltpersoner store lidelser. Skjerpede reaksjoner i form av høyere bøtesatser antas å ha en forebyggende effekt, og antas slik å bidra til økt trafikksikkerhet. Sett hen til den betydelige risikoen trafikkovertredelser representerer, sammenholdt med at oppdagelsesrisikoen er liten, var det viktig å treffe tiltak for å øke etterlevelsen. Gjeldende bøtesatser reflekterer etter mitt syn alvorlighetsgraden av trafikkovertredelsene som er omfattet av den aktuelle forskriften.
At samfunnet reagerer adekvat på straffbare handlinger er en viktig del av arbeidet med å forebygge og bekjempe kriminalitet. Hva som er en passende reaksjonsform og et passende straffenivå, og hvorvidt nivået bør skjerpes, må vurderes konkret for ulike typer lovbrudd. Vurderingen beror på flere momenter, herunder lovgivers vurderinger av lovbruddets alvorlighet og klanderverdighet og av straffenivåets allmenn- og individualpreventive virkning. Særlig det siste antas å variere betydelig mellom ulike typer lovbrudd.
Det er en del av Justis- og beredskapsdepartementet kontinuerlige arbeid å vurdere om det som ledd i kriminalitetsbekjempelsen og arbeidet med å forebygge lovbrudd bør foreslås nye reaksjonsformer eller endrede strafferammer i straffeloven. Jeg vil på vanlig måte fremme ev. konkrete forslag til lovendringer for Stortinget dersom det vurderes å være behov for slike.