Skriftlig spørsmål fra Erlend Larsen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1923 (2022-2023)
Innlevert: 11.04.2023
Sendt: 11.04.2023
Besvart: 17.04.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Larsen (H)

Spørsmål

Erlend Larsen (H): Er det noe som er til hinder for at Bane Nor varsler oppstart av reguleringsarbeidet for strekningen Stokke-Sandefjord?

Begrunnelse

I regjeringens forslag til budsjett for Samferdselsdepartementet for 2023 står det på side 12:

«Det er heller ikkje sett av midlar til jernbanestrekninga Stokke–Sandefjord i 2023.»

I Stortingets behandling av samferdselsbudsjettet står det på side 31 under kapittel 3.17.5 Kjøp av infrastrukturtjenester – investeringer, kan nyttes under post 74:

«Komiteen viser til at Bane NOR har en viss handlefrihet til å planlegge og realisere effektpakker på InterCity-strekningene innenfor Stortingets totale bevilgninger til disse formålene.»

Merknaden fikk komiteens samlede tilslutning.
Dobbeltspor på strekningen Stokke-Sandefjord er definert som avgjørende for å nå jernbanens effektmål om fire tog i timen Bane Nor skriver i sitt nyhetsbrev den 8. desember 2022:

«I 2022 trådte den nye avtalen med Jernbanedirektoratet om porteføljestyring i kraft. Tidligere har vi fått detaljerte bestillinger fra Jernbanedirektoratet på konkrete enkeltprosjekter. Nå inngår vi isteden avtaler med Jernbanedirektoratet om effektmål som skal oppnås for togtilbudet.
Dette har endret måten vi i Bane NOR jobber på for å modernisere og fornye jernbanen. Vi har nå operativ frihet innenfor de rammer vi er gitt, til å vurdere hvilke tiltak som må gjøres og hvordan investeringsmidlene best kan nyttes, for å oppnå avtalt effektmål.»

Bane Nor er godt i gang med å planlegge dobbeltspor mellom Stokke og Sandefjord. Etter hva jeg forstår, er neste skritt å varsle oppstart av reguleringsplanarbeidet på strekningen. Dette arbeidet ble etter sigende satt på vent som følge av setningen referert fra side 12 i budsjettforslaget fra Samferdselsdepartementet. Transport- og kommunikasjonskomiteens merknad skulle gi Bane Nor åpning for å fortsette reguleringsarbeidet innenfor handlefriheten porteføljestyringen gir. Etter hva jeg forstår har ikke Bane Nor fått tillatelse til å fortsette planleggingen, på tross av Stortingets budsjettvedtak.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det stemmer at Bane NOR i tråd med porteføljestyringssystemet har handlefrihet til å videreutvikle og optimalisere prosjektene innenfor effektpakkene de har inngått avtaler med Jernbanedirektoratet om.
Det fremgår også av Prop 1 S 2022-2023 at fordelingen av investeringsbudsjettet derfor er en foreløpig plan, basert på prognoser og estimater som var tilgjengelige da budsjettforslaget ble utarbeidet. Dersom Bane NOR i arbeidet med porteføljen ser behov for å gjøre justeringer i porteføljen, har Bane NOR slik handlefrihet. Dette innebærer også å kunne gå videre med planarbeid dersom foretaket ser at det bidrar til høyere måloppnåelse og er innenfor de rammer foretaket opererer.
Jernbanesektoren leverte 31. mars sitt innspill til Nasjonal transportplan 2025-2036. Grunnet strammere økonomiske rammer og svak samfunnsøkonomisk lønnsomhet, er ikke effektpakken som gir to tog i timen til Skien (dobbeltspor Stokke-Sandefjord) anbefalt prioritert i første seksårsperiode i leveransen fra sektoren, dvs. både Jernbanedirektoratet og Bane NOR. Innspillet er et viktig faglig utgangspunkt for det videre arbeidet med planen. Der først når stortingsmeldingen legges frem våren 2024 at Regjeringen presenterer sin ambisjon for den videre utviklingen av Vestfoldbanen.