Erlend Larsen (H): Er det noe som er til hinder for at Bane Nor varsler oppstart av reguleringsarbeidet for strekningen Stokke-Sandefjord?
Begrunnelse
I regjeringens forslag til budsjett for Samferdselsdepartementet for 2023 står det på side 12:
«Det er heller ikkje sett av midlar til jernbanestrekninga Stokke–Sandefjord i 2023.»
I Stortingets behandling av samferdselsbudsjettet står det på side 31 under kapittel 3.17.5 Kjøp av infrastrukturtjenester – investeringer, kan nyttes under post 74:
«Komiteen viser til at Bane NOR har en viss handlefrihet til å planlegge og realisere effektpakker på InterCity-strekningene innenfor Stortingets totale bevilgninger til disse formålene.»
Merknaden fikk komiteens samlede tilslutning.
Dobbeltspor på strekningen Stokke-Sandefjord er definert som avgjørende for å nå jernbanens effektmål om fire tog i timen Bane Nor skriver i sitt nyhetsbrev den 8. desember 2022:
«I 2022 trådte den nye avtalen med Jernbanedirektoratet om porteføljestyring i kraft. Tidligere har vi fått detaljerte bestillinger fra Jernbanedirektoratet på konkrete enkeltprosjekter. Nå inngår vi isteden avtaler med Jernbanedirektoratet om effektmål som skal oppnås for togtilbudet.
Dette har endret måten vi i Bane NOR jobber på for å modernisere og fornye jernbanen. Vi har nå operativ frihet innenfor de rammer vi er gitt, til å vurdere hvilke tiltak som må gjøres og hvordan investeringsmidlene best kan nyttes, for å oppnå avtalt effektmål.»
Bane Nor er godt i gang med å planlegge dobbeltspor mellom Stokke og Sandefjord. Etter hva jeg forstår, er neste skritt å varsle oppstart av reguleringsplanarbeidet på strekningen. Dette arbeidet ble etter sigende satt på vent som følge av setningen referert fra side 12 i budsjettforslaget fra Samferdselsdepartementet. Transport- og kommunikasjonskomiteens merknad skulle gi Bane Nor åpning for å fortsette reguleringsarbeidet innenfor handlefriheten porteføljestyringen gir. Etter hva jeg forstår har ikke Bane Nor fått tillatelse til å fortsette planleggingen, på tross av Stortingets budsjettvedtak.