Skriftlig spørsmål fra Rasmus Hansson (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1928 (2022-2023)
Innlevert: 11.04.2023
Sendt: 12.04.2023
Besvart: 17.04.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Rasmus Hansson (MDG)

Spørsmål

Rasmus Hansson (MDG): Før påske offentliggjorde transportetatene at de ikke klarer å levere en ny nasjonal transportplan (NTP) som er i tråd med regjeringens mål om 55 % kutt i klimagassutslipp innen 2030.
Hvordan vil statsråden nå gå videre med å skape en NTP som er i tråd med våre klima- og naturmål, og vil statsråden garantere at den nye NTPen vil være i tråd med Norges klima- og naturforpliktelser?

Begrunnelse

Samferdselsministeren varslet høsten 2022 at regjeringen legger fram sitt forslag til ny Nasjonal Transportplan allerede i 2024, ett år tidligere enn planlagt. Transportetatenes leveranser til ny NTP ble offentliggjort rett før påske i år, og viser at transportetatene ikke klarer å legge frem en ny NTP som er i tråd med regjeringens egne mål om 55 % kutt i klimagassutslippene innen 2030.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Transportvirksomhetene leverte rett før påske en rekke leveranser som svar på flere oppdrag fra Samferdselsdepartementet. I et av disse oppdragene ble transportvirksomhetene bedt om å utarbeide en alternativ bane som er forenlig med klimamålene i 2030 og 2050 og som legger til grunn at nullvekstmålet i byområdene er oppfylt for hvert år i beregningsperioden. Hensikten med dette oppdraget var å få et inntrykk av ulike typer virkemidler som kan være nødvendige for å oppnå utslippsreduksjonene som følger av disse målsettingene, samt å undersøke hvordan den samfunnsøkonomiske lønnsomheten knyttet til de store prosjektene påvirkes når en slik bane legges til grunn i beregningene. Disse beregningene må anses som tekniske illustrasjoner som gir relevant kunnskap gitt de mulighetene transportmodellverktøyene gir. Beregningene er beheftet med usikkerhet.
Beregningene fra virksomhetene illustrerer og understreker det vi visste fra før: At det er behov for kraftig virkemiddelbruk for å redusere utslippene i tråd med Norges klimaforpliktelser. Transportsektoren står for en stor del av de norske utslippene og må ta sin del av utslippsreduksjonene for at Norge skal oppfylle sine klimaforpliktelser.
Svarene fra virksomhetene på prioriteringsoppdraget, samt øvrige oppdrag, vil inngå som en del av faggrunnlaget når regjeringen skal utarbeide forslag til ny Nasjonal transportplan. Som det fremgår av prioriteringsoppdraget, så er det overordnede målet for NTP «et effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem i hele landet i 2050». «Bidra til oppfyllelse av Norges klima- og miljømål» er et av fem underliggende mål. Klima og miljø vil dermed være sentrale temaer i arbeidet med Nasjonal transportplan 2025-2036. Konkrete forslag til tiltak og prioritering av ressursbruken vil jeg komme tilbake til i meldingen. Arbeidet med ny NTP må sees i sammenheng med øvrige prosesser på klimaområdet. Regjeringen er opptatt av å føre en helhetlig og sektorovergripende klimapolitikk og vi har varslet av vi vil legge frem en ny stortingsmelding om klima i 2024 for perioden fram mot 2035. I regjeringens klimastatus og -plan, som legges frem sammen med statsbudsjettet hvert år, rapporterer vi på hvordan vi ligger an til å nå klimamålene. I tillegg vil vi vurdere behovet for å justere kursen i klimapolitikken og oppdatere planen ved behov.