Skriftlig spørsmål fra Lars Haltbrekken (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1978 (2022-2023)
Innlevert: 17.04.2023
Sendt: 18.04.2023
Besvart: 24.04.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Lars Haltbrekken (SV)

Spørsmål

Lars Haltbrekken (SV): 30. mars kom Norconsult med en rapport til Avinor som slår fast at giftstoffer har spredd seg fra et massedeponi på Flesland og til naboenes brønner.
Hva gjør regjeringen for at Avinor tar sitt ansvar og sørger for opprydning av det forurensede området, og vil Avinor sørge for å dekke alle kostnader naboene har knyttet til å få rent vann?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg har lagt spørsmålet fram for Avinor. Avinor viser til at selskapet i 2021 mottok et pålegg fra Miljødirektoratet om å utarbeide en tiltaksplan for opprydding i PFAS-forurenset grunn ved Bergen lufthavn, herunder sist nedlagte brannøvingsfelt (BØF1) og gammelt brannøvingsfelt (BØF2). Avinor leverte en tiltaksplan i desember 2021 og mottok pålegg om opprydding i mai 2022. I henhold til pålegget gjennomførte Avinor i 2022 opprydding ved BØF1 og fjernet omkring 15 kg PFAS. Tiltak på BØF2 hadde oppstart 11. april i år, der Avinor vil fjerne ytterligere 3,6 kg PFAS og skal fullføre arbeidet innen 1. juli 2023.
Miljødirektoratet stilte også krav om en mer omfattende kartlegging av området for masselager nord. Deler av masselageret (felt 3, 7 og 9) inneholder lett forurensede masser. Masselageret ble etablert i 2010 etter tillatelse fra Bergen kommune. Prøvetaking viser lave konsentrasjoner av PFAS i de aller fleste løsmasseprøvene som er analysert fra masselageret. Konsentrasjoner i alle prøvene er under dagens normverdi. Høyeste konsentrasjoner i vann finnes i grunnvannsbrønner på selve masselageret. Konsentrasjonene er avtagende i økende avstand fra masselageret, og betydelig lavere konsentrasjoner er påvist i grunnvannsbrønner og diffuse vannsig nord for masselageret. På masselageret (felt 3, 7 og 9) er det estimert en total mengde PFAS på 1,9 kg. Innledende målinger av grunnvannsnivå i etablerte grunnvannsbrønner indikerer at grunnvannet i deler av felt 3 og 7 strømmer i nordlig retning mot boligområdene nord for lufthavnen.
Miljødirektoratet gjennomførte et tilsyn på masselager nord 10. mai 2022. Det ble avdekket ett avvik ved at det var deponert forurensede jordmasser uten tillatelse. Da masselageret ble etablert, hadde Avinor en godkjent tiltaksplan fra Bergen kommune, men manglet tillatelse fra Statsforvalteren til å etablere et deponi for ordinært avfall. På bakgrunn av resultatene i Norconsults rapport «Miljøtekniske grunnundersøkelser Masselager nord» vil Avinor utarbeide en videre plan for håndtering av masselageret og retting av avviket. Denne planen skal oversendes Statsforvalteren innen 1. juli 2023.
Siden forurensningen i private drikkevannsbrønner i området nord for lufthavnen ble oppdaget i desember 2020, har Avinor tilbudt berørte beboere å hente gratis drikkevann i nærbutikken. Alle beboere i det antatt berørte området mottok i slutten av desember 2022 et tilbud fra Avinor om dekning av kostnader for tilkobling til kommunal vannledning. Avinor gir tilbudet av rimelighetshensyn. Vilkårene for den tilbudte kompensasjonen framgår av en egen avtale hvor det bl.a. spesifiseres at Avinor betaler kompensasjon til eier for tilknytning til kommunal vannledning, eventuelt andre løsninger, oppad begrenset til kr 350 000 inkl. mva.
Jeg har stor forståelse for den uroen og usikkerheten denne saken skaper hos naboer til lufthavnen. Avinor er organisert som et heleid statlig aksjeselskap, og det er styret som er ansvarlig for å følge opp saken om PFAS-forurensning på selskapets lufthavner. Jeg legger til grunn at selskapet innretter sin virksomhet i tråd med gjeldende lover og forskrifter og følger opp myndighetspålegg.
Statens forventninger til selskaper med statlig eierandel følger av Meld. St. 6 (2022–2023) Et grønnere og mer aktivt statlig eierskap — Statens direkte eierskap i selskaper, jf. Innst. 190 S (2022–2023). Som eier har staten en forventning om at selskapet inkluderer arbeidet med FNs bærekraftmål i sine strategier, og arbeider aktivt for å følge dette opp i sin daglige drift. På området naturmangfold og økosystemer forventer staten blant annet at selskapet setter mål og iverksetter tiltak for å redusere egen negativ påvirkning og øke positiv påvirkning på naturmangfold og økosystemer, og rapporterer om måloppnåelse. Selskapet forventes også å benytte anerkjente standarder for rapportering av naturrisiko og påvirkning på naturmangfold og økosystemer.
Utfordringene med PFAS-forurensningene har vært et tema i eierdialogen mellom Avinor og Samferdselsdepartementet over flere år. Jeg vil fortsatt ta opp utfordringene rundt PFAS-forurensningene i eierdialogen med Avinor.