Skriftlig spørsmål fra Une Bastholm (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1987 (2022-2023)
Innlevert: 19.04.2023
Sendt: 19.04.2023
Besvart: 26.04.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Une Bastholm (MDG)

Spørsmål

Une Bastholm (MDG): I dag gis det statlig støtte til studentrabatt på 40 prosent for periodebilletter på kollektivtransport og tog, men ikke for andre type billetter, som f.eks. enkeltbilletter. Støtte til andre type billetter gis imidlertid allerede i dag til barn og honnør. I tillegg får andre grupper 50 prosent rabatt, men studenter får kun 40 prosent.
Vil regjeringen sørge for at den statlige støtten for studenter også økes til 50 %, og at den innrettes slik at også studenter kan gis rabatt for alle typer kollektiv- og togbilletter?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Staten ved Samferdselsdepartementet fastsetter minimumsnivå for landsomfattende sosiale rabatter på offentlig kjøpt kollektivtrafikk. Statlig finansierte rabattordninger i dag er:

• 50 prosent rabatt på enkeltbillett for barn, militært personell i førstegangstjeneste og for honnør, og
• 40 prosent rabatt på 30-dagersbilletten for studenter.

Togoperatørene og fylkeskommunene kan innenfor egne budsjetter og prioriteringer, fritt tilby bedre rabatter enn de som allerede er statlig finansiert. Eksempelvis tilbys studenter i dag 25 prosent rabatt på normal enkeltbillettpris på tog. Honnør gis som regel 50 prosent rabatt på periodebilletter i lokaltrafikken, selv om den statlige rabattordningen er begrenset til enkeltbilletten.
Dersom representantens forslag skal innføres vil det innebære et behov for kompensasjon til togselskapene og til fylkeskommunene fra staten.
Med utgangspunkt i innrapporterte kollektivtall til SSB for 2019, siste hele år før koronaepidemien, har Jernbanedirektoratet grovt estimert forventet statlig finansieringskostnad ved innføring av 50 prosent studentrabatt på alle billettslag i kollektivtrafikken. Foreløpige beregninger viser at utvidet studentrabatt som skissert i forslaget, kan gi en statlig finansieringskostnad på opp mot 400–450 millioner kroner per år.
Om studenter eventuelt skal tilbys 50 prosent rabatt på alle billettslag, er det nærliggende at ungdom 18–19 år gis tilsvarende rabattbetingelser i kollektivtrafikken. I praksis utvides da barnegrensen med to år. Jernbanedirektoratet har estimert kostnaden for en slik utvidelse av barnegrensen til drøyt 100 millioner kroner per år.
Totalt vil da tiltaket forventes å medføre et samlet statlig finansieringsbehov på ca. en halv milliard kroner per år. I tillegg kommer en ikke estimert trengselskostnad.
Utvidet studentrabatt er grovt beregnet å gi rundt ti millioner nye kollektivreiser. I tillegg kommer ca. fem millioner nye reiser gjennom utvidelsen av barnegrensen med to år. Rabattene er ikke foreslått tidsdifferensierte slik at en stor andel av de nye reisene vil komme i rushtiden med ytterligere press på kollektivkapasiteten i pressperioder og tilhørende utfordringer med driftsstabiliteten.
Jernbanedirektoratet ble i tildelingsbrevet for 2023 gitt i oppdrag å vurdere hvordan det kan utvikles nye billettprodukter for å stimulere til økt kollektivbruk utenfor eget fylke blant ungdom. Jernbanedirektoratet anbefaler at SD får utredet videre innføring av en ny statlig sosial rabatt på 40 % på enkeltbilletten for ungdom og studenter utenfor rushtid. Jeg er positiv til å følge opp denne anbefalingen og gi Jernbanedirektoratet i oppdrag å utrede innføring av en ny statlig sosial rabatt på 40 % på enkeltbilletten for ungdom og studenter utenfor rushtid.