Skriftlig spørsmål fra Margret Hagerup (H) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:1995 (2022-2023)
Innlevert: 19.04.2023
Sendt: 20.04.2023
Besvart: 26.04.2023 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Margret Hagerup (H)

Spørsmål

Margret Hagerup (H): Hvorfor har ikke regjeringen fulgt opp høringsinnspillet fra LO og NHO, datert 31. januar 2023, hvor de ber om at opplæringskontorene fortsatt må kunne være part i opplæringskontrakter og at bedriftene fortsatt skal kunne organisere seg slik at finansieringen går gjennom opplæringskontorene?

Begrunnelse

En rekke opplæringskontorer og andre aktører melder nå en sterk bekymring over fremlegget til ny opplæringslov, hvor det foreslås å regulere opplæringskontorene annerledes enn i dag. På Rogalandstinget, 14. april, hvor stortingsrepresentantene fra Rogalandsbenken møtte en rekke aktører fra næringslivet, fikk vi et klart budskap fra blant andre Marie Oftedal i OKAB. OKAB er et samarbeidsorgan mellom bedrifter som har påtatt seg et opplæringsansvar i samarbeid med yrkesopplæringsnemd, skoleverk og lærlingen. De er, sammen med opplæringskontor og aktører over hele landet, bekymret for at de elevene som trenger det mest vil rammes av endringene, og at det i et langsiktig perspektiv vil føre til færre lærlinger.
Den store majoriteten av lærebedrifter i Norge er små og mellomstore bedrifter. Disse bedriftene er helt avhengige av opplæringskontorene for å kunne ta inn lærlinger og følge dem opp slik en gjør i dag. En kan se for seg et scenario hvor de store bedriftene tar de sterkeste lærlingene, mens øvrige søkere må håndteres av fylkeskommunen og skolene. I Rogaland vil fylkeskommunen ved den foreslåtte endringen i opplæringsloven kunne måtte forholde seg til 2 600 lærebedrifter, og ikke 50 opplæringskontorer og 270 frittstående lærebedrifter som de gjør i dag. Det vil ikke være en hensiktsmessig løsning.
I Rogaland og i andre fylkeskommuner bidrar opplæringskontorene til å sikre kvalitet og trygghet for tusenvis av bedrifter og lærlinger. Det er viktig at regjeringen nå sikrer at det fortsatt er mulig når ny opplæringslov behandles.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Opplæringskontorene er viktige for å sikre et bredt tilbud av lærlingeplasser med høy kvalitet over hele landet.
Forslaget til ny opplæringslov anerkjenner at opplæringskontorene spiller en viktig rolle for fag- og yrkesopplæringen. Forslaget innebærer ikke å svekke opplæringskontorene sin rolle, men tydeliggjør utgangspunktene for ansvarsforhold og rolledeling i samarbeidet mellom lærebedrift, opplæringskontor og fylkeskommune. Når, som i dag, både opplæringskontoret og den virksomheten som gir opplæring er godkjent som lærebedrift, blir det uklart hvem som har ansvar for de oppgavene som etter loven ligger til lærebedriftene. Dette kan blant annet få konsekvenser for lærlinger i sårbare situasjoner. Forslaget om at opplæringskontorene ikke skal reguleres som lærebedrift, men i stedet betegnes som samarbeidsorgan for lærebedrifter, rydder opp i ansvarsforholdene for de lovpålagte oppgavene som skal sikre et godt system for opplæring i bedrift til beste for den enkelte lærling og for samfunnet. Som det går fram av forslaget i Prop. 57 L (2022-2023) vil lærebedriftene fortsatt kunne samarbeide med opplæringskontorene, gjennom å inngå avtale om dette innenfor de rammer som lov og forskrift setter.
Det er positivt at det er stort engasjement rundt reglene som skal sikre formidling til læreplass og opplæring av lærlinger. Jeg registrerer at det er mange som ønsker at opplæringskontorene fortsatt skal kunne inngå lærekontrakter og motta læretilskudd. Det skal være mulig innenfor en modell hvor vi rydder i ansvarsforholdene. Debatten vi har nå viser etter min mening at det er behov for ytterligere å tydeliggjøre om hvilke oppgaver og på hvilken måte lærebedriftene kan samarbeide med opplæringskontorene. Jeg er opptatt av å lytte til de innspill som er kommet, også rundt opplæringskontorenes rolle i kontrakten og læretilskudd, og opplever at det nå ligger an til at vi vil komme til enighet om gode løsninger til beste for den enkelte lærling og for samfunnet, i et nært samarbeid med partene i arbeidslivet. Jeg vil fortsette den gode dialogen med utdannings- og forskningskomiteen slik at vi kan sikre brede og gode løsninger som kan vare over tid, løsninger som vil sikre lærlingene våre formidling til læreplass og god opplæring i lærebedrift.