André N. Skjelstad (V): Veistandarden på mange strekninger er altfor lav i dag, mange veier mangler blant annet gul midtstripe. Dette gjør nullvisjonen for hardt skadde og drepte i trafikken vanskeligere å nå.
Hvilke grep vil statsråden ta for å heve veistandarden slik at trafikksikkerheten bedres og vil statsråden ta en gjennomgang av veistandard, med sikte på å sikre oppgradering av veiene som er viktigst for næringslivet, slik at trafikksikkerheten bedres der tillatelser er gitt for bruken av modulvogntog?
Begrunnelse
I desember 2020 ble det gitt tillatelser til kjøring med modulvogntog på flere veier i Norge. Tillatelsen gjelder på veier som er tillatt på 24 m tømmertransport og omfatter mange riksfylkes- og kommunale veier. Et modulvogntog kan ha en maksimal total lengde på 25,25 meter og vekt inntil 60 tonn. Næringslivet hadde et sterkt ønske om tillatelse av større vogntog på norske veier. Dette fører også til en mer effektiv transport, fordi man trenger færre vogntog totalt sett. Likevel er det slik at mange av veistrekningene modulvogntogene kan kjøre på har en veistandard som er for lav. Flere veistrekninger har verken gul eller hvit stripe, fordi veien er for smal til det. Mange bruer og tuneller er ikke dimensjonert for slike kjøretøy. I tillegg er mange av disse strekningene utsatt for ekstreme vær- og føreforhold. Denne vinteren har det vært flere ulykker med modulvogntog og lengre kjøretøy, også dødsulykker. Posten Norge har på bakgrunn av at deres kjøretøy har vært involvert i flere ulykker på strekningen mellom Lofoten og Bjerkvik, bedt Statens vegvesen gjøre en ny vurdering om det fremdeles skal være tillatt å kjøre modulvogntog på denne strekningen.