Skriftlig spørsmål fra Tor André Johnsen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2013 (2022-2023)
Innlevert: 21.04.2023
Sendt: 21.04.2023
Besvart: 26.04.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Tor André Johnsen (FrP)

Spørsmål

Tor André Johnsen (FrP): Hvor stor restgjeld vil det være igjen for de to bomstasjonene på Hovinmoen – Dal og Skaberud – Kolomoen den 1. juli i år og vil statsråden sørge for at regjeringen innløser dette beløpet slik at Hovinmoen – Dal og Skaberud – Kolomoen blir bomfritt fra 1. juli 2023?

Begrunnelse

I mitt spørsmål til finansministeren den 28.3 2023 vedrørende fjerning av bommene på E6 fikk jeg til svar fra Samferdselsministeren at den bommen som står ved Hauerseter (Gardermoen), dvs Hovinmoen – Dal og den bommen som står ved Kolomoen på Tangen dvs Skaberud – Kolomoen, skal fjernes i september/oktober 2023.
Det er dyrt å ha bil og det er dyrt å kjøre bil, så det er positivt for bilistene at det nå endelig skal fjernes noen bommer på E6 nord for Gardermoen. Med så store ekstra utgifter folk flest har fått i senere tid med økte boutgifter, økte matutgifter, økte reiseutgifter, økte bilutgifter etc og en unødvendig høy inflasjon med en like unødvendig høy rente, så er det viktig at regjeringen kan gi en liten håndsrekning til folk flest ved å bidra til reduserte utgifter.
Et viktig bidrag i den sammenheng vil være å fjerne bomstasjonene tidligere. Det gjenværende restbeløpet for disse to bomstasjonene kan ikke være mye, så det bør absolutt være mulig for regjeringen og betale inn restbeløpet og skru ned bomstasjonene nå før sommerferien og ikke vente til høsten. Det vil være viktig for pendlere, for alle foreldre som skal kjøre barn til og fra fritidsaktiviteter og ikke minst vil det være en hyggelig «sommergave» til de som velger å ta sommerferien i Norge. For en overrik stat, som «svømmer i penger» akkurat som Onkel Skrue og som går med over tusen milliarder i overskudd og har tusenvis av milliarder på «bok» i oljefondet, så vil det være ubetydelig og knapt merkbart om bommene skrus ned 2-3 måneder før det som er planlagt.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Stortinget har samtykket til innkreving av bompenger for finansiering av utbygging av E6 på strekningen Gardermoen - Kolomoen, jf. St.prp. nr. 87 (2006-2007), Innst. S. nr. 21 (2006-2007), Samferdselsdepartementets brev av 20. november 2007 til Stortingets transport- og kommunikasjonskomité og vedtak i Stortinget 22. november 2007 (etappe 1), St.prp. nr. 82 (2008-2009), Innst. S. nr. 344 (2008-2009) og vedtak i Stortinget 16. juni 2009 (etappe 2) og Prop. 13 S (2011-2012), Innst. 118 S (2011-2012) og vedtak i Stortinget 16. desember 2011 (etappe 3).
For bomstasjonene i etappe 1, på Hovinmoen – Dal og Skaberud – Kolomoen forventes det at bompengeinnkrevingen avsluttes i september/oktober 2023. Dersom bompengeinnkrevingen skal avsluttes før tiden, er det beregnet at dette vil ha en kostnad på 80 mill. kroner. Dette er restforpliktelsene pr. 1. juli 2023 inkl. avviklingskostnader. Det tas forbehold om at fristen for å svare Stortinget er knapp og at det er usikkerhet knyttet til denne beregningen.
Det er altså svært kostbart å avvikle disse bomstasjonene to-tre måneder tidligere enn planlagt. Dette er penger som i tilfelle må tas fra drift- og vedlikeholdstiltak og aktivitet øvrige steder i landet. Jeg vil heller prioritere å bruke midlene på vegbudsjettet til viktig vedlikehold, økt fremkommelighet og bedre trafikksikkerhet slik at folk og varer kommer raskt og trygt fram.