Skriftlig spørsmål fra Silje Hjemdal (FrP) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:2100 (2022-2023)
Innlevert: 29.04.2023
Sendt: 02.05.2023
Rette vedkommende: Helse- og omsorgsministeren
Besvart: 08.05.2023 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol

Silje Hjemdal (FrP)

Spørsmål

Silje Hjemdal (FrP): Skjenkekontrollen på Kongsvinger mener at et maleri som bl.a. viser folk, glass og flasker må tas ned.
Mener statsråden at sensur av kunst ligger innenfor Sjenkekontrollens tildelte oppgaver?

Begrunnelse

Dagbladet hadde lørdag 29. april en sak om skjenkekontrollen i Kongsvinger. Saken gjelder at Schøyen Grill & Bar har et malt bilde på veggen innerst i lokalet, der man ser 4 personer i en sofa, «samt et bord med ulike flasker og glass som kan assosieres med alkohol».
Skjenkekontrollen mener at restauranten brøt skjenkereglene ved å henge opp det aktuelle bildet, og at bildet må fjernes.

Ingvild Kjerkol (A)

Svar

Ingvild Kjerkol: Jeg kan ikke gå inn i enkeltsaker. Svaret mitt er derfor ikke knyttet til den konkrete saken det vises til i spørsmålet.
Reklameforbudet har både en etterspørselsreduserende og holdningsskapende begrunnelse, og er et viktig virkemiddel for å begrense alkoholkonsumet i befolkningen og dermed redusere omfanget av skader og problemer knyttet til alkoholbruk.
Forbudet mot alkoholreklame er nedfelt i alkoholloven § 9-2. I alkoholforskriften § 14-2 er reklame definert som massekommunikasjon i markedsføringsøyemed. Det foreligger markedsføringsøyemed dersom et siktemål med kommunikasjonen er å fremme salg.
På generelt grunnlag vil jeg vise til at tegninger, malerier, illustrasjoner, bilder eller lignende kan falle inn under begrepet massekommunikasjon. For at det skal rammes av alkoholreklameforbudet er det imidlertid en forutsetning at siktemålet er å fremme salg. Dette må vurderes konkret fra sak til sak. I vurderingen må det blant annet legges vekt på hvem som er avsender av informasjonen, hvem som tar initiativ til å gi informasjonen, innholdet i og utformingen av informasjonen og hvordan informasjonen er presentert og formidlet. Dersom det ikke ligger et siktemål om å fremme salg til grunn for kommunikasjonen i den konkrete saken, vil det ikke foreligge markedsføringsøyemed. Da er det heller ikke å anse som alkoholreklame. Jeg vil for øvrig vise til at det kan klages til statsforvalteren dersom man mener at kommunens vurdering av om det foreligger alkoholreklame er urimelig.