Skriftlig spørsmål fra Heidi Nordby Lunde (H) til finansministeren

Dokument nr. 15:2107 (2022-2023)
Innlevert: 02.05.2023
Sendt: 03.05.2023
Besvart: 10.05.2023 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum

Heidi Nordby Lunde (H)

Spørsmål

Heidi Nordby Lunde (H): Vil finansministeren legge til rette for at Skatteetaten også kan dele inntektsopplysninger med leverandør av offentlig tjenestepensjon, slik etaten gjør for privat tjenestepensjon?

Begrunnelse

Skatteetaten har siden 2021 delt inntektsopplysninger med leverandører av privat tjenestepensjon, slik at private bedrifter har sluppet å rapportere samme opplysninger både til Skatteetaten og pensjonsleverandør. Dette kan også være forenklende for offentlig sektor.

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Svar

Trygve Slagsvold Vedum: Skatteetaten har, som representanten viser til, nylig gjennomført prosjektet Obligatorisk tjenestepensjon og deling av data (OTP-prosjektet), i samarbeid med Nav, SSB, Finanstilsynet og BITS. Prosjektet ble gjennomført i perioden 2021-2022, med en samlet kostnadsramme på 152,3 mill. kroner (i 2021-kroner). Gjennom prosjektet har Skatteetaten utviklet nye løsninger for å dele opplysninger om inntekt og arbeidsforhold fra a-meldingen med de private pensjonsinnretningene. Ansvaret for å føre tilsyn med at arbeidsgivere oppretter pensjonsordning i samsvar med OTP-loven er flyttet fra Finanstilsynet til Skatteetaten.
Obligatorisk tjenestepensjon er en lovpålagt pensjonsordning for de fleste arbeidsgivere i privat sektor, og kommer i tillegg til folketrygden. Lov om obligatorisk tjenestepensjon gjelder ikke foretak som har pensjonsordning i henhold til lov eller tariffavtale for statlig eller kommunalt ansatte, jf. OTP-loven § 1.
Ønske om bruk av a-ordningen til å dele inntektsopplysninger til leverandører av offentlig tjenestepensjon er kjent. Blant annet har Kommunal landspensjonskasse (KLP) flere ganger fremmet ønske om dette. Utredningen som ble gjennomført i forbindelse med OTP-prosjektet begrenset seg til privat sektor, da utfordringene knyttet til privat sektor ble ansett som de mest prekære å løse.
Bruk av a-ordningen til å dele inntektsopplysninger også til leverandører av offentlig tjenestepensjon vil kreve en grundig utredning av juridiske- og praktiske problemstillinger. Skatteetaten har blant annet påpekt at det vil være hensiktsmessig å se helhetlig på deling av opplysninger for offentlig tjenestepensjon. Etter Skatteetatens oppfatning må en utredning derfor omfatte hele segmentet knyttet til offentlig tjenestepensjon, både stat, kommune og tilhørende virksomheter med offentlige pensjonsavtaler. Dette forutsetter en grundig utredning, herunder en vurdering av behov for lovendringer i flere lover som sorterer under ulike departementer. I tillegg vil en gjennomføring trolig innebære behov for at det fattes en investeringsbeslutning og at et prosjekt opprettes. Hvorvidt en slik utredning skal prioriteres må sees opp mot andre utviklingsområder i Skatteetaten, etatens totale kapasitet og prioriteringer i Arbeids- og inkluderingsdepartementet, som har det overordnede ansvaret for pensjonspolitikken og offentlig tjenestepensjon.