Bård Hoksrud (FrP): Hvordan har statsråden sørget for at forslag fremmet i Folkehelsemeldingen, og spesifikt forslag om å forby fjernsalg av snusprodukter er i henhold til EØS- og konkurranseregelverket?
Begrunnelse
Rett før påske kom det som et sjokk på flere norske bedrifter at regjeringen gikk inn for å forby såkalt fjernsalg av tobakksprodukter. Noen av dem, som den helnorske bedriften Snus365 med ni ansatte, lokalisert i Slemmestad i Asker kommune, vil miste jobben som følge av dette forslaget. Da skulle det bare mangle at helse- og omsorgsdepartementet har gjort grundige vurderinger av EØS-regelverkets implikasjoner overfor et slikt konkurransevridende tiltak.
Et slikt forbud vil gjøre en lovlig vare som allerede selges i alle dagligvarebutikker, og er lett tilgjengelig i fysiske butikker, forbudt å selge over nett ved hjelp av alderskontroll som for eksempel BankID. For denne bedriften, som er blant de få norske bedriftene som konkurrerer for å få bredere tilbud til de 700 000 snuserne landet over, vil det bety helt slutt. Og det vil forby konkurranse fra markedet, som vil ramme forbrukerne.
I EØS-regelverket og i norsk regelverk er det klare og tydelige regler og retningslinjer knyttet til konkurransevridende tiltak, som gjør det fordelaktig for enkelte aktører - på bekostning av andre, for å unngå at det skal dannes markeder som går på bekostning av forbrukerne, men til stor fordel for store konserner. I dette tilfellet er det vel liten tvil om at det er til stor fordel for eiere av de fysiske butikkene, i stor grad de tre store dagligvarekjedene, at konkurrenter ikke lenger eksisterer.
Når regjeringen legger frem forbud som får såpass store konkurransevridende konsekvenser er det vel naturlig at helse- og omsorgsdepartementet forut for meldingens fremleggelse har sørget for at dette er grundig vurdert.