Skriftlig spørsmål fra Torgeir Knag Fylkesnes (SV) til næringsministeren

Dokument nr. 15:2157 (2022-2023)
Innlevert: 08.05.2023
Sendt: 08.05.2023
Besvart: 19.05.2023 av næringsminister Jan Christian Vestre

Torgeir Knag Fylkesnes (SV)

Spørsmål

Torgeir Knag Fylkesnes (SV): Vil næringsministeren i sin styringsdialog med Konkurransetilsynet bidra til at tilsynets deltakelse i offentlige debatter bidrar til å bygge kunnskap om konkurransepolitiske spørsmål, framfor at tilsynet tar en rolle der man tar parti med enkeltaktører i komplekse konkurransepolitiske spørsmål?

Begrunnelse

Jeg antar at Næringsministeren er enig med meg i at Konkurransetilsynet gjennom rettledning og dialog med næringslivet, effektiv håndheving av konkurranseloven og gjennom god informasjonsvirksomhet, skal forebygge og stanse ulovlig konkurransehemmende aktivitet. Videre må Konkurransetilsynets vurderinger og vedtak holde et høyt faglig nivå, og de skal møte alle partene med profesjonalitet.
På NRKs program, Debatten - den 11. april 2023, ble konkurransesituasjonen for melk debattert. Konkurransetilsynet deltok i debatten med avdelingsdirektør Bente Berrefjord. Konkurransetilsynet skal gjennom høy synlighet bidra til å øke kjennskap og kunnskap om konkurranseloven og konkurransepolitikk. Det er derfor helt legitimt at Konkurransetilsynet deltar i Debatten.
Likevel bidrar Berrefjord til et unyansert bilde med følgende:

«Hvis ikke får vi ikke det til, og nå er situasjonen den at Tine er veldig, veldig stor i forhold til Q, sin eneste konkurrent, sånn at vi betegner den konkurransen som skjør».

Faktum er at TINE opplagt er større enn Q-meieriene, men i markedet for hvit drikkemelk er forholdet på landsbasis ca. 70-30, til fordel Tine. I befolkningstette områder 60-40, til fordel Tine. Dette kan ikke kalles en «veldig stor» forskjell. Når slik beskrivelser brukes bør man som minimum fortelle hvor stor forskjellen er, dersom man skal bidra med kunnskap. Det er videre direkte feil å si at Q er Tines eneste konkurrent. Innenfor hvit drikkemelk har også Rørosmeieriet etablert seg. Noe som er positivt.
Berrefjord sier videre:

«Hele norsk distriktspolitikk handler om subsidier, sånn at Tine får også veldig mye subsidier for å få melken ut.»

Dette er feil. Tine har ikke mottatt distribusjonstilskudd og det er langt overdrevet å hevde at hele norsk distriktspolitikk handler om subsidier.
Ved fremleggelsen av en rapport om tiltak for prisdiskriminering laget av Menon Economics på oppdrag fra Oda og Reitan Retail uttalte Magnus Friis Reitan, økonom og nestleder ved avdeling for mat, handel og helse i Konkurransetilsynet:

«Jeg mener det er ganske spesielt å gå inn for noe som vil øke dagligvareprisene på kort sikt, gitt den siste tidens voldsomme prisøkninger».

Tilsynet skal delta i debatter for å formidle faglig, kjennskap og kunnskap, ikke som en aktør som tar parti.

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Konkurransetilsynet er et uavhengig tilsynsorgan som skal føre tilsyn med konkurransen i de ulike markedene, blant annet ved å kontrollere at konkurranselovens forbud og påbud overholdes, foreta nødvendige inngrep mot foretakssammenslutninger, iverksette tiltak for å øke markedenes gjennomsiktighet, håndheve EØS-avtalens artikkel 53 og 54, samt påpeke konkurranseregulerende virkninger av offentlige tiltak. For å utføre sistnevnte oppgave kan de eventuelt fremme forslag med sikte på å styrke konkurransen og lette adgangen for nye konkurrenter. Konkurransetilsynet plikter videre å veilede foretak vedrørende forståelse av konkurranseloven, lovens rekkevidde og dens anvendelse i enkeltsaker.
Konkurransetilsynets hovedoppgave er å håndheve konkurranseloven. En streng konkurranselov som håndheves effektivt bidrar til velfungerende markeder. Konkurransetilsynet har imidlertid også en viktig oppgave med å fremme og synliggjøre den samfunnsøkonomiske virkningen av konkurransereglene. Konkurransetilsynet skal bidra til å øke kunnskapen om konkurransereglene og fordelene ved velfungerende konkurranse i markedene. Økt oppmerksomhet om konkurranse som virkemiddel for effektiv ressursbruk kan bidra til å utvikle bedre løsninger, herunder endringer i reguleringer som åpner for økt konkurranse. I tillegg kan dette bidra til at håndhevingen av konkurranseloven blir mer effektiv. Konkurransetilsynet bidrar til dette gjennom blant annet høringsuttalelser, markedsanalyser og veiledning om konkurransereglene.
Konkurransetilsynets arbeid med å opplyse om og veilede om konkurranseloven og konkurranse som virkemiddel for å oppnå mest mulig effektiv ressursbruk er mangfoldig. Konkurransetilsynet deltar på en rekke offentlige arenaer for å nå ut til flest mulig, for eksempel gjennom innspill til offentlige høringer, foredrag, aviskronikker, podkast, sosiale medier og deltagelse i debatter i ulikt format. Et eksempel er NRKs Debatten, som representanten viser til. Konkurransetilsynet har og skal ha en viktig rolle i samfunnsdebatten, som fagorgan med spesialkompetanse om konkurransespørsmål og som pådriver for at konkurransehensyn blir synliggjort og ivaretatt i beslutningsprosesser.
Konkurransetilsynets rolle som pådriver innebærer også å peke på områder der konkurranse kan gi gevinster, eller hvilke virkninger innrettingen av politikken på viktige samfunnsområder kan ha for konkurransen i de aktuelle markedene. I tilfeller hvor det er andre hensyn som gjør at hensynet til effektiv konkurranse må vike i større eller mindre grad, kan Konkurransetilsynet gjennom å påpeke konkurransevirkningene av forskjellige alternativer, bidra til at konkurransehensyn ivaretas innenfor de rammene som gjelder.
Det er en helt sentral verdi i forvaltningen, inkludert Konkurransetilsynet, at den ikke skal være eller oppleves som partisk. Dette er avgjørende for at arbeidet som forvaltningsorganer utfører skal ha den nødvendige tillitten. Det er derfor viktig at Konkurransetilsynet ikke oppleves å ta parti i tilfeller hvor det er interessekonflikter mellom aktører. Like viktig for tilliten er imidlertid at Konkurransetilsynet er politisk uavhengig og tar sine avgjørelser basert på faglige vurderinger, ikke minst i saker som er omstridt og hvor sterke interesser står mot hverandre. Det er ikke til å unngå at Konkurransetilsynets avgjørelser og vurderinger i enkelte tilfeller vil sammenfalle med interessene til en part og stå i sterk motsetning til en annens. Så lenge Konkurransetilsynets avgjørelser og uttalelser er bygget på faglig forsvarlige vurderinger er dette ikke uttrykk for at Konkurransetilsynet er partisk. Konkurransetilsynets oppgave er å ivareta konkurransen, ikke konkurrentene. Det er viktig at Konkurransetilsynet fortsetter å være en uavhengig, tydelig og faglig stemme, som fremmer konkurransehensyn i offentligheten. Dette oppfatter jeg at de er.
Når det gjelder konkurransesituasjonen i verdikjeden for mat og dagligvarer som begge eksemplene i spørsmålet er hentet fra, er det sterke økonomiske interesser i spill og til dels stor uenighet fra forskjellige aktører, offentlige organer og akademia om hvor problemet ligger, hvilket omfang det har og hvilke løsninger som er de beste. I dette arbeidet har Konkurransetilsynet en helt sentral rolle. Det er også viktig at Konkurransetilsynet i saker hvor det er så høy temperatur fremstår upartiske, saklige og ikke bidrar til å øke konfliktnivået ytterligere. NRKs Debatten er et program som til tider legger opp til sterke fronter og spissformuleringer. Her har offentlige organer som deltagere en vanskelig balansegang, hvor de på den ene siden ikke kan gi slipp på den fagligheten som forventes, samtidig som de skal tilpasse seg formatet og kommunisere på en enklere måte enn de vanligvis gjør. Selv om det kan være en utfordring å treffe den rette balansen mener jeg det er viktig at Konkurransetilsynet, som vårt fremste fagorgan for konkurranse, fortsetter å uttale seg på bakgrunn av sine faglige vurderinger også i tv-debatter og lignende, fordi de der treffer et publikum de ikke ellers møter. Så er det samtidig viktig at faglig presisjon og nøkternhet opprettholdes i rollen som fagorgan med veilederrolle og at den usikkerhet som eksisterer på området anerkjennes.