Mona Fagerås (SV): Statens vegvesen bevilges hvert år enorme summer til å bygge vei. Hvordan midlene disponeres, deler de ikke før etter at pengene er brukt.
Mener ministeren det er et demokratisk problem at Statens veivesen prioriterer 13 milliarder i hemmelighet og vil ministeren kreve å få detaljert oversikt over planleggingsmidlene, slik at både storting og offentligheten får en oversikt over hvordan midlene brukes og hvilke prosjekter som prioriteres?
Begrunnelse
Vegvesenet bevilges hvert år milliarder av kroner over statsbudsjettet til å investere i det norske veinettet. I 2023 er det satt av drøyt 13,1 milliarder kroner til riksveiinvesteringer og OPS-prosjekter (offentlig-privat samarbeid). Når pengene er bevilget, er det få i offentligheten som får vite hvordan penger blir disponert. Her er det både rassikringsmidler og f.eks. Hordfast i en og samme pott. Det er nærmest umulig å finne ut hvilken sykkelvei eller rasutsatt strekning som blir kuttet, hvis for eksempel Hordfast går over budsjett. Bergensavisen (BA) har spurt veivesenet om hvordan midlene som er tildelt over statsbudsjettet fordeles på ulike prosjekter i år. Etter fire dagers saksbehandlingstid, får avisen til svar fra pressevakten at veivesenet de seneste år har fått gjennomslag for at omtalen av prioriteringene har blitt mindre detaljerte. Derfor fins det ikke noen detaljert oversikt over hvordan de rundt 13 milliarder kronene som Stortinget har bevilget, er fordelt på prosjekter. BA har fått oversikter over hvordan investeringsmidlene er brukt i 2021 og 2022. Oversiktene viser at for Hordfast-prosjektet har kostet rundt 100 millioner kroner mer enn budsjettert i løpet av de to siste årene. Bane- og veiprosjektet mellom Bergen og Voss – K5 – har veivesenet brukt 20 millioner kroner mindre enn budsjettert på, mens altså Hordfast kostet 100 millioner kroner mer enn budsjettert de siste to årene.