Skriftlig spørsmål fra Grunde Almeland (V) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:2169 (2022-2023)
Innlevert: 09.05.2023
Sendt: 09.05.2023
Besvart: 16.05.2023 av kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen

Grunde Almeland (V)

Spørsmål

Grunde Almeland (V): Er statsråden bekymret for at opprettholdelsen av fjorårets store kutt i tildeling og manglende prisjustering av frifondsmidlene til LNU vil kunne resultere i dalende frivillig og demokratisk deltakelse og økt utenforskap blant unge?

Begrunnelse

Gjennom barne- og ungdomsorganisasjonene får barn og unge over hele landet drive med det de liker aller best. Organisasjonene skaper viktige møteplasser, og legger til rette for at unge får utfordre og utfolde seg selv. I tillegg har de en svært viktig demokratisk funksjon: Mange unge får sine første erfaringer med demokratiske prosesser her. Organisasjonene er dessuten viktige talerør for barn og unge i samfunnsdebatten.
Tidligere i år kunne vi lese at barne- og ungdomsorganisasjonene fortsatt kjenner på etterdønningene etter pandemien, da Landsrådet for Norges barne- og Ungdomsorganisasjoner (LNU) lanserte en kartlegging av den unge frivilligheten etter korona. Rapporten tegner et dystert bilde: Tre år med samfunnsnedstengning har tæret på organisasjonene. Medlemmer har falt fra, kjernefrivillige er slitne, og viktig kompetanse har gått tapt.
LNU-rapporten finner at lokallagene i barne- og ungdomsorganisasjonene er særlig hardt rammet. Det er her aktivitetene av, med og for unge skjer. Lokallagene drives av ildsjelsfrivillige, og har få finansieringsmuligheter.
Den viktigste inntektskilden for de fleste lokallagene i barne- og ungdomsorganisasjonene, er Frifond. Ordningen ble etablert for å gjøre det enkelt for unge å drive demokratisk og frivillig aktivitet i lokalsamfunn over hele landet. Målsetningen er at Frifond skal være en ubyråkratisk og tilgjengelig støtteordning. Pengene som deles ut gjennom Frifond kommer fra overskuddet til Norsk Tipping.
I starten av mai kom fordelingen av spillemidlene for 2023. Resultatet er slående: til tross for at overskuddet til Norsk Tipping øker, er ikke midlene til Frifond prisjustert. 2023-tildelingen er på krona den samme som i fjor – da om lag to millioner kroner ble kuttet fra ordningen.
Kuttet kommer bare måneder etter at en samlet barne- og ungdomsfrivillighet slo alarm om situasjonen etter korona, og etterlyste en økning av frifondsmidlene.

Anette Trettebergstuen (A)

Svar

Anette Trettebergstuen: Fordelingen av Norsk Tippings overskudd til idrettsformål og kulturformål ble vedtatt i Kongen i statsråd 5. mai 2023. Regjeringen har prioritert økt tilskudd til barn og unge, tilskudd til deltakelse og tilskudd til det frivillige kulturlivet.
Vi vet hvor mye det betyr å kunne delta i fritidsaktiviteter og organisasjonslivet sammen med venner. Det gir mestring, glede og tilhørighet. Regjeringen er derfor opptatt av å sikre gode og forutsigbare rammer for en mangfoldig frivillig sektor.
Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner (LNU) overleverte 20. mars 2023 en rapport Kartlegging av konsekvenser av korona i LNU sine medlemsorganisasjoner. Jeg er glad for at denne kartleggingen, som også er finansiert av mitt departement, er gjennomført. Samtidig gir det som står i rapporten grunn til bekymring. Det er bekymringsfullt at så mange i den lokale barne- og ungdomsfrivilligheten melder om at det er vanskelig å komme tilbake etter korona. At det er utfordrende å rekruttere frivillige. Med utgangspunkt i rapporten kan vi ta tak i de utfordringene den løfter, og sammen finne gode og langsiktige løsninger.
Frifondmildlene fordeles fra Kultur- og likestillingsdepartementet til to paraplyorganisasjoner, Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner (LNU) og Norsk musikkråd (NMR), som igjen fordeler midlene videre gjennom seks faste, søkbare tilskuddsordninger. Tilskuddet til Frifond er i år som i fjor 190 mill. kroner, det nest største tilskuddet på spillemidler til kulturformål. Som en følge av koronapandemien har det vært restmidler over flere av Frifond-ordningene i både 2021 og 2022. For å best mulig ivareta ulike behov i frivillig sektor, ble det tidlig gitt signaler fra regjeringen om at det skulle utvises skjønn og fleksibilitet knyttet til tilskuddsforvaltningen, slik at organisasjonene ikke skulle straffes unødvendig hardt for at de ikke kunne gjennomføre tiltak og aktiviteter på grunn av smittevernrestriksjoner. Organisasjonene fikk for eksempel selv velge grunnlagsår for driftsstøtte, det ble gitt utvidet adgang til å omdisponere tilskuddsmidler innenfor formålet tilskuddet var gitt til, eventuelt overføre midler til påfølgende år. De to paraplyorganisasjonene fikk også, etter søknad, godkjenning fra departementet til å omdisponere deler av de ubrukte Frifond-midler til hver sin støtteordning. Over NMRs tilskuddsordning Frifond restart ble det til sammen delt ut i underkant av 10 mill. kroner fordelt på 2021 og 2022. Over LNU sin tilskuddsordning Frifond organisasjonsboost ble det i 2022 delt ut 15,5 mill. kroner til 391 mottakere.
Det er satt i gang en gjennomgang av Frifond for å forenkle ordningene slik at de når ut til enda flere barn og unge. Arbeidet gjøres i samarbeid mellom LNU, NMR og Kultur- og likestillingsdepartementet. Målet er å finne frem til løsninger der paraplyene som viderefordeler, i enda større grad enn nå, kan innrette tilskuddsordningene på en måte som ivaretar feltet og mottakernes behov. Det vil fremdeles ligge som premiss at det skal være enkelt å søke og rapportere.
I spørsmålet vises det til at det i 2022 ble kuttet stort i Frifond-tildelingen. Det stemmer ikke. Jeg gjør oppmerksom på at man i fjor, i forståelse med LNU, trakk tilskuddet til Ungdom og Fritid ut av Frifond. Dette utgjorde 10 mill. kroner.
I årets tildeling over spillemidler går totalt 6,6 mrd. kroner fra overskuddet til Norsk Tipping til idrett, kultur og frivillighet. Store deler av midlene avsatt til kultur og idrett går til drift og aktiviteter som fremmer deltakelse for og med barn og ungdom. Det ble for eksempel bevilget 125 mill. kroner til idrettslagenes arbeid for inkludering av alle barn og ungdom i alderen 6 til 19 år.
Vi har styrket Den kulturelle skolesekken med 20 mill. kroner for å sikre barn og unge lik tilgang på kunst og kultur over hele landet. Vi har lagt fram kulturfrivillighetsstrategien «Rom for deltakelse» og jobber med en strategi for leselyst. Strategiene blir blant annet fulgt opp med ekstra penger til leselyst, lokale tiltak for korps, kor, orkester og amatørteater – alle viktige fritidsaktiviteter for barn og unge. I tillegg styrker vi flere tilskuddsordninger som for eksempel ordningen for de nasjonale musikkorganisasjonene og for teknisk utstyr og lokaler (Kulturrom). Ikke minst styrker vi den desentraliserte ordningen for kulturbygg med 30 mill. kroner – en ordning som ble systematisk kuttet under forrige regjering, til tross for at frivillig sektor unisont sier at tilgang på egnede lokaler er noe av det som trengs mest.
Vi vil også sørge for at overskuddet fra Norsk Tipping til kulturformål primært skal være reservert for det sivile samfunn, frivilligheten og andre ikke-kommersielle formål gjennom å forskriftsfeste denne andelen på lik linje med de andre formålene. Forskriftsfesting skal bidra til å tydeliggjøre hvilke kriterier som ligger til grunn for fordeling av spillemidlene til kulturformål, og hvilke formål som er tilskuddsberettiget.
Nest etter den organiserte idretten er det fritidsklubbene som når flest ungdom. Klubbene er gratis uten krav til kompetanse og utvikles sammen med unge gjennom medvirkning. Derfor har regjeringen foreslått et fritidsklubbløft i RNB 2023, med en tilleggsbevilgning på 15 mill. kroner til utstyr i norske fritidsklubber.
Også andre departementer gir støtte til barne- og ungdomsfrivilligheten. Grunnstøtten, gitt over Barne- og familiedepartementet sitt budsjett ble økt med 12 mill. kroner fra 2021 til 2022, og videreført på samme nivå i 2023. I tillegg kan de søke om tilskudd i ordningen til inkludering av barn og unge som er på over 664 millioner kroner i 2023.
Sammen med frivilligheten vil vi jobbe videre med å finne varige løsninger og legge en stegvis plan for å få deltagelsen opp og prisene og utstyrspresset ned. Satsing på frie midler som blir etterspurt i rapporten fra LNU er allerede i gang. Regjeringen har gitt full momskompensasjon de siste to årene og vi har som nevnt gitt LNU muligheten til å omdisponere ubrukte Frifond-midler der de mener behovet er størst. Vi vil også fortsette å følge utviklingen, og se på om det er behov for å styrke Frifond-ordningene spesielt i årene som kommer.