Skriftlig spørsmål fra Sofie Marhaug (R) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:2217 (2022-2023)
Innlevert: 12.05.2023
Sendt: 12.05.2023
Besvart: 26.05.2023 av olje- og energiminister Terje Aasland

Sofie Marhaug (R)

Spørsmål

Sofie Marhaug (R): Kan statsråden redegjøre for hvorfor Olje- og energidepartementet har søkt om et unntak for å fortsette å bruke netto energi som beregningspunkt i byggteknisk forskrift ved innføring av bygningsenergidirektivet fra 2010?

Begrunnelse

11 organisasjoner skriver at de ber komiteen gjøre et vedtak om at Norge ikke skal benytte seg av unntaket som medfører at Norge kan fortsette å bruke netto energi som beregningspunkt i byggteknisk forskrift.
Organisasjonene begrunner dette med at netto energi som systemgrense tar ikke hensyn til varme- og energiforsyningssystemet. Dermed blir ikke teknologier som varmepumper og solcellepaneler, som reduserer både strømbruk og miljøbelastning, vektlagt i beregningen.
Organisasjonene skriver at Norge er og har i mange år vært eneste land i Europa som har byggeregler som ikke gir insentiver for å installere varmepumper og solceller.
Energikommisjonen viser i sin rapport til et stort potensial for varmepumper (6 – 11 TWh) og solenergi (5 – 10 TWh) i Norge i perioden frem til 2030. En betydelig del av dette potensialet ligger i å bruke varmepumper og solceller i nye bygg.
Hovedbudskapet til Energikommisjonen er at skal klimamålene nås, betyr dette massive behov for mer fornybar kraft og energieffektivisering. Dette unntaket som Olje- og energidepartementet har søkt om vil gjøre det vanskeligere for Norge å nå sine klimamål for 2030.
Energikommisjonen peker også helt konkret på en endring i byggteknisk forskrift i sine anbefalinger til tiltak for en styrket satsing på energieffektivisering:
«Å endre byggteknisk forskrift slik at den gir insentiv til å anvende varmepumper og andre energieffektive løsninger til oppvarming og solenergi for egenproduksjon av strøm og lagring av energi.»
Statsråden har ofte henvist til Energikommisjonen når det gjelder å endre regelverk og insentiver for utbygging av ny kraftproduksjon. Hvorfor ønsker ikke statsråden å følge anbefalingene fra Energikommisjonen for å få til en styrket satsing på konfliktfri energiproduksjon fra varmepumper og solenergianlegg på bygg.

Terje Aasland (A)

Svar

Terje Aasland: Dagens energikrav i byggteknisk forskrift benytter beregningspunktet netto energibehov. Netto energibehov er bygningens energibehov uten hensyn til energisystemets virkningsgrad eller effektiviteten til byggets oppvarmingsløsning. Ved å sette energikrav til netto energibehov fokuserer man på de varige og robuste kvalitetene til bygningskroppen, og gir byggeieren fleksibilitet til å velge den energiløsningen som er mest hensiktsmessig for det aktuelle bygget. Det er forbudt å installere energiløsninger basert på fossil energi i nye bygg. For bygninger over 1000 m2 er det krav om energifleksible varmesystemer som tilrettelegger for å bruke ulike energiløsninger.
Bygninger står for om lag 60 prosent av Norges samlede sluttbruk av elektrisitet, og det er estimert at om lag 80 prosent av husholdningers energibruk går til oppvarming. Bygningers oppvarmingsløsninger har følgelig stor betydning for energi- og kraftsystemet. I gjennomføringen av bygningsenergidirektivet fra 2010 har det vært viktig å ivareta norsk handlingsrom, og muligheten for Norge til å regulere byggkravene på en måte som er godt egnet for norske forhold.
Unntaket gir oss muligheten til å fortsatt bruke netto energibehov dersom det er hensiktsmessig, men låser oss ikke til dette beregningspunktet.