Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2224 (2022-2023)
Innlevert: 11.05.2023
Sendt: 15.05.2023
Besvart: 23.05.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Vil statsråden se på muligheten for at farten på elektriske rullestoler kan økes til 20 kilometer i timen?

Begrunnelse

I dag kan ikke elektriske rullestoler kjøre fortere enn 15 kilometer i timen. Dette er mindre enn en el-sparkesykkel som kan oppnå en fart på 20 kilometer i timen.
NRK har laget en sak om Håvard som ønsker at farten på hans elektriske rullestol kunne vært den samme som på en el-sparkesykkel. Han sier det føles veldig dårlig når en 12-åring kan suse forbi på en el-sparkesykkel, mens han ikke kan holde følge.
Jeg er enig med Håvard i at fartsgrensen bør økes. Som han selv påpeker er brukere gjennom en grundig vurdering før de kan få innvilget elektrisk rullestol, og det skal vurderes om man er skikket til å kjøre. NAV krever også en begrunnelse for hvorfor man skal få lov til å kjøre elektrisk rullestol.
Elektriske rullestolbrukere må ferdes hensynsfullt i trafikken på lik linje med alle andre, og må selvfølgelig avpasse farten til sine omgivelser. Derfor bør det være uproblematisk at de som er vurdert skikket til å kjøre elektrisk rullestol, kan få komme opp i samme fart som barn som kan kjøre el-sparkesykkel.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Maksimalhastigheten for elektriske rullestoler ble i oktober 2020 økt fra 10 til 15 km/t. Samferdselsdepartementet mente at en slik økt maksimalhastighet ville være hensiktsmessig ut fra et brukerperspektiv, og gi rullestolbrukere forbedret mobilitet.
Samtidig ble forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler) endret slik at det ble innført en særlig aktsomhetsplikt for den som kjører rullestol på gangveg, fortau og i gangfelt. Endringen var begrunnet i et ønske om å ivareta sikkerheten for gående på nevnte trafikkarealer, også etter at maksimalhastigheten for rullestol ble økt fra 10 til 15 km/t. I dag skal derfor en motordrevet rullestol passere gående i god avstand og med tilnærmet gangfart.
En rullestol har til formål å kompensere for tapt gangfunksjon, og førere av rullestol regnes i trafikkreglene som gående. Det stilles i dag svært få krav til gående. En rullestol er imidlertid et forholdsvis stort og tungt kjøretøy (inntil 250 kg) som allerede i dag kan kjøres i 15 km/t. Dette tilsvarer løping i relativt høyt tempo.
En elsparkesykkel kan kjøre i inntil 20 km/t, men er til gjengjeld mindre og lettere. Vekten har mye å si for både bremselengde og skaderisiko. Elsparkesykkel er klassifisert som motorvogn, og må ha ansvarsforsikring. Det stilles også flere krav til førere av slike kjøretøy. Jeg mener derfor at man ikke kan likestille en elektrisk rullestol og en elsparkesykkel.
Økningen av maksimalhastigheten som ble foretatt i 2020, gir de aller fleste rullestolbrukere den mobiliteten de trenger, uten at det går utover brukerens eller andre trafikanters sikkerhet.
Jeg har også merket meg at Norges Handikapforbund uttaler at økt maksimalhastighet for rullestoler ikke er noe deres medlemmer etterspør.
Jeg ser på denne bakgrunn ikke grunn til nå å vurdere en økning av maksimalfarten på elektriske rullestoler.