Skriftlig spørsmål fra Anna Molberg (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2231 (2022-2023)
Innlevert: 12.05.2023
Sendt: 15.05.2023
Besvart: 25.05.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Anna Molberg (H)

Spørsmål

Anna Molberg (H): Hva er lagt vekt på ved fordelingen av de 17 fjerntogene, hvorfor har Rørosbanen ikke fått noen, og hvilke planer har statsråden for å realisere opsjonene i tiden fremover?

Begrunnelse

Stortinget vedtok i 2022 å anskaffe 17 nye fjerntog til en verdi av 6,5 milliarder kroner. Videre er det opsjoner for å kjøpe inntil 100 nye tog fra den sveitsiske leverandøren. Hvorvidt dette anskaffes avhenger naturligvis av bevilgninger over statsbudsjettet. Pakken på 17 tog er fordelt til Bergensbanen, Sørlandsbanen. Dovrebanen og Nordlandsbanen. Rørosbanen, som nå prøver ut direkterute fra Oslo til Trondheim via Hamar og Røros har ikke fått ta del i denne pakken. SJ sier de må ha flere tog for å kjøre alle avganger gjennomgående og ikke gå tilbake til togbytte på strekningen.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Regjeringen vil jobbe for at flere kan reise med tog. Tilgang på oppdatert og velfungerende materiell for persontrafikken er en av flere faktorer som har betydning for å nå målene for kollektivtrafikken.
Norske tog har nå kjøpt nye fjerntog. Målet for anskaffelsen har vært å videreføre et fjerntogtilbud som har tilfredsstillende kapasitet og attraktivitet til å møte de reisendes
behov, og bidra til økt andel klimavennlige reiser. Anskaffelsen er baset på Jernbanedirektoratets konseptvalgutredning fra 2020 og videre runder med ekstern kvalitetssikring, for å sikre at prosjektet når sine mål og at vi får mest mulig nytte ut av hver investerte krone.
De nye togene er tiltenkt bruk på Bergensbanen, Dovrebanen, Sørlandsbanen og Nordlandsbanen. Togene som opererer disse strekningene har nå passert sin levetid, og det er tidskritisk å få byttet ut dagens tog. Nye tog vil settes i trafikk fra 2026 og utover. De 17 fjerntogene som nå er bestilt er altså erstatningskjøretøy for dagens flåte av lokomotiv og vogner, og skal settes i trafikk der disse kjøretøyene brukes i dag. Det ligger med andre ord ingen ny tilbudsutvikling bak de fjerntogene som nå kjøpes, men en ren fornyelse av kjøretøyparken. Kjøretøyene som skal erstattes brukes i dag ikke på Rørosbanen, og dermed er denne strekningen heller ikke del av denne flåtefornyelsen. Togselskapet SJ Norge er, foruten på Rørosbanen, også operatør for dag-/nattogene på Nordlandsbanen og Dovrebanen, og får dermed erstattet de lokomotivene og vognene som selskapet bruker her.
Statens kjøp av persontransport på Rørosbanen omfatter seks avganger hver vei Røros-Hamar, og tre avganger hver vei Røros-Trondheim. I trafikkavtalen har Norske tog stilt til disposisjon seks togsett for å betjene kravene til rutetilbudet, og vil med dette oppfylle leveranseforpliktelsene.
SJ Norge har fra mai 2023 forlenget enkelte avganger på Rørosbanen fra Hamar til Oslo S i sommerperioden. Dette er tilbudsforbedringer som selskapet har tatt initiativet til på egen regning og risiko, utenfor trafikkavtalen med Jernbanedirektoratet. Norske tog har derfor ikke fått ansvar for å stille til disposisjon togmateriell for å håndtere dette kommersielle initiativet. Jernbanedirektoratet har da heller ikke tatt stilling til å utvide statens kjøp av persontransport på Rørosbanen, slik at avgangene forlenges til/fra Oslo S. Fra desember 2027 er det planlagt 30-minutters frekvens med regionekspresstog Oslo-Hamar, noe som vil gi et enda smidigere togbytte i Hamar for reisende til/fra Rørosbanen.
I avtalen mellom Norske tog og Stadler om nye fjerntog ligger det også, som stortingsrepresentanten nevner, opsjoner på å kjøpe totalt 100 tog. Første vurdering av opsjoner er planlagt som en del av budsjettbehandlingen for 2026. Eventuell vekst i fjerntogsflåten, og videre erstatning, vil bli en del av denne vurderingen. Det er viktig at tilgangen på egnede kjøretøy ikke skal være begrensende for ønsket tilbudsutvikling.