Skriftlig spørsmål fra Rasmus Hansson (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2254 (2022-2023)
Innlevert: 15.05.2023
Sendt: 16.05.2023
Besvart: 25.05.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Rasmus Hansson (MDG)

Spørsmål

Rasmus Hansson (MDG): Nye utregninger for samfunnsnytten til Hordfast viser at prosjektet er ulønnsomt når klimaeffekter medregnes. Det kan umulig være i tråd med våre klimaforpliktelser at Vegvesenet regner ut samfunnsnytte uten å ta med klima i utgangspunktet.
Hvorfor regner ikke transportetatene på effekter som klima, natur, forurensning og andre relevante påvirkninger i alle økonomiske beregninger, og vil statsråden instruere transportetatene om at de må bruke utregningsmodeller som beregner alle relevante økonomiske effekter fra deres prosjekter?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Alle transportvirksomhetene inkluderer virkninger på klimagassutslipp når det gjennomføres samfunnsøkonomiske analyser av utbyggingsprosjekter, i overenstemmelse med Rundskriv 109, prinsipper og krav ved utarbeidelse av samfunnsøkonomiske analyser, fra Finansdepartementet. Dette gjelder også for Statens vegvesen og analysene av Hordfast. Endringer i klimagassutslipp som følge av tiltak i transportsystemet er en av de prissatte konsekvensene som beregnes for prosjektene. Utslipp fra anlegg, drift og vedlikehold, endret transportomfang og arealbeslag er inkludert. Utslippene prises i tråd med Finansdepartementets karbonprisbane.
Statens vegvesen og øvrige transportvirksomheter vurderer og rapporterer i tillegg på flere andre miljøvirkninger i planleggingen av prosjektene. I de samfunnsøkonomiske analysene er både ikke-prissatte og prissatte virkninger inkludert. Ikke prissatte virkninger inkluderer konsekvenser for naturmangfold, friluftsliv, by- og bygdeliv, kulturarv, landskapsbilde og naturressurser. Støy og lokal luftforurensning inngår der som en prissatt konsekvens i tillegg til endringer i klimagassutslipp.
Forskjellen i samfunnsnytte mellom tidligere og nye analyser av Hordfast skyldes altså ikke at klimagassutslippene er inkludert i de nye beregningene, men ikke var det tidligere – klimagassutslippene har vært inkludert hele tiden. Forskjellen skyldes forutsetninger som er gjort som påvirker trafikkgrunnlaget for bil, som bl.a. reisekostnader og tilbudet av annen transport, som gir lavere biltrafikk og redusert nytte av prosjektet.