Skriftlig spørsmål fra Helge André Njåstad (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2255 (2022-2023)
Innlevert: 15.05.2023
Sendt: 16.05.2023
Besvart: 25.05.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Helge André Njåstad (FrP)

Spørsmål

Helge André Njåstad (FrP): Er det aktuelt for regjeringen at en liter drivstoff skal koste 50,-?

Begrunnelse

Regjeringen bestilte 28. februar tilleggsutredning fra transportetatene i forbindelse med NTP arbeidet. I NRK Vestland står dette om dette arbeidet i dag 15. mai:
Vegvesenet føreset til dømes at bensin og diesel då må kosta 50 kroner per liter. Og at bompengar eller andre verkemiddel må sørga for nullvekst i biltrafikken i storbyane.
I rapporten fra etatene kalt: Klimabaner – forutsetninger og resultater fremgår disse forutsetningene som nå regjeringen ber etatene bruke som grunnlag for vurdering av samfunnsnytten. Siden regjeringen ber transportetatene legge til grunn slike forutsetninger spiller det selvsagt inn på samfunnsnytten når man forviser bilistene fra en vei. Om det er aktuell politikk å øke drivstoffavgiftene slik at prisen blir 50,- pr liter er dette riktig, men om dette er uaktuell politikk bygger jo disse nye samfunnsnytteberegningene på hypotetiske forutsetninger som uansett aldri blir gjennomført.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Nei, det er ikke aktuelt for regjeringen med diesel og bensinpriser på 50 kroner per liter.
Samtidig mener jeg at det er helt nødvendig at vi får frem flere bilder av hvordan fremtiden kan se ut. Det er nemlig svært usikkert hvordan samfunnet vårt vil se ut dersom utslippene skal kuttes i et så stort omfang at vi når Norges klimamål. Norges klimamål for 2030 er å redusere utslippene med minst 55 prosent innen 2030, sammenlignet med 1990. I tillegg har vi et lovfestet mål om at Norge skal være et lavutslippssamfunn i 2050.
I arbeidet med ny NTP er vi derfor nødt til å ta høyde for store endringer i det norske samfunnet. I et tilleggsoppdrag til Nasjonal transportplan 2025-2036 ble transportvirksomhetene bedt om å levere en alternativ bane som er forenlig med klimamålene i 2030 og 2050 og som legger til grunn at nullvekstmålet i byområdene er oppfylt for hvert år i beregningsperioden. Hensikten var å få et inntrykk av ulike typer virkemidler som kan være nødvendige for å oppnå utslippsreduksjonene som følger av disse målsettingene, samt hvordan den samfunnsøkonomiske lønnsomheten knyttet til de store prosjektene påvirkes når en slik bane legges til grunn i beregningene. Disse beregningene må anses som tekniske illustrasjoner som gir relevant kunnskap gitt de mulighetene transportmodellverktøyene gir. Begrensninger i verktøyene mht. hvilke tiltak og virkemidler som kan beregnes, øker betydningen av pris på drivstoff i modellen.
Jeg mener at dette kan bidra til å gi en mer realistisk transportplan, men det er ikke dermed sagt at vi mener at det er aktuelt med en drivstoffpris på 50 kroner per liter.