Skriftlig spørsmål fra Olaug Vervik Bollestad (KrF) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2257 (2022-2023)
Innlevert: 16.05.2023
Sendt: 16.05.2023
Besvart: 25.05.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Olaug Vervik Bollestad (KrF)

Spørsmål

Olaug Vervik Bollestad (KrF): Hva tenker statsråden om høyhastighetstog mellom Oslo-Stockholm, og vil statsråden vurdere samarbeid med Sverige om en slik utbygging?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Forbindelse mellom hovedstedene Oslo og Stockholm er viktig for både gods- og persontransport. Det er et betydelig reisemarked, og potensiale for at flere kan bruke tog. Den sikkerhetspolitiske situasjonen har også aktualisert jernbanetransport over landegrensene, spesielt for godstransport.
Mulighetsstudien Oslo-Stockholm ble utarbeidet i samarbeid mellom norske Jernbanedirektoratet og svenske Trafikverket og overlevert i høst til Samferdselsdepartementet. Studien viser at en ny jernbanetrasé mellom Arvika og Lillestrøm eller Ski, samt mindre infrastrukturtiltak mellom Arvika og Karlstad, vil kunne gjøre det mulig å øke antallet avganger og redusere reisetiden betydelig i forhold til dagens togtilbud. Dette kan gi både stor trafikkantnytte og et stort potensial for reduserte utslipp av klimagasser ved at flere velger tog framfor fly på strekningen. Godstransport er også viktig. Tiltakene vil imidlertid kreve store investeringer og foreløpige vurderinger viser at de ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomme, til tross for høy nytte for trafikantene.
Den faglige anbefalingen i mulighetsstudien er at markedspotensialet for togtilbudet mellom Oslo og Stockholm bør utredes videre som en konseptvalgutredning. Samtidig vurderer Jernbanedirektoratet at oppstart av en slik utredning bør avvente, for å kunne se behovet i sammenheng med oppfølgingen av andre KVU-er i arbeidet med Nasjonal transportplan. Det er blant annet gitt oppdrag om oppfølgning av KVU Hovedbanen Nord, KVU Kongsvingerbanen og arbeid med ny rikstunnel gjennom Oslo. Ved videre utredning er det viktig at prosessen koordineres mellom landene, slik at Trafikverket og Jernbanedirektoratet kan samarbeide om utredningsarbeidet.
Det pågår allerede flere store utbyggingsprosjekter på jernbanen, og en videre utredning av utbygging på strekningen Oslo-Stockholm må ta hensyn til det økonomiske handlingsrommet for satsing på utvikling av jernbanetilbudet fremover. Vår strategi har vært å bygge innenfra og ut der vi har størst behov, det vil si fra Oslo og ut på InterCity-strekningene.