Ola Elvestuen (V): Hvordan vil samferdselsministeren konkret følge opp Jernbanedirektoratets rapport om «Plan for historisk togmateriell – delprosjekt II» slik at museumsjernbaner og historisk togmateriell i større grad blir ivaretatt?
Begrunnelse
Regjeringen har i Hurdalserklæringen skrevet at den skal legge til rette for at museumsbaner og historisk togmateriell i større grad skal ivaretas. Jernbanedirektoratets rapport om museumsjernbanesektorens utfordringer forelå i november 2023, og er tydelig i sin anbefaling: Prosjektets hovedkonklusjon er at det er behov for at staten tar et større ansvar for ivaretakelsen av historisk togmateriell. Dagens system er underfinansiert og drives med en stor andel frivillig arbeid. Dette systemet er ikke bærekraftig dersom historisk togmateriell skal ivaretas i tilstrekkelig grad […].
Museumsbanesektoren selv, inkludert Norsk Jernbaneklubb som representerer frivilligheten, har vært godt involvert i prosessen med direktoratet om rapporten, og mener rapporten og hovedkonklusjonen gir en god beskrivelse av forholdene ved dagens museumsbaner. Det er et klart inntrykk i museumsbanesektoren at det nå skal komme friske midler fra statlig hold.
Vi går nå inn i den mest hektiske delen av sesongen for de syv norske museumsjernbanene, der mange titalls tusen besøkende skal kjøre museumstog. Dette gjøres med materiell som nå lever på overtid, og der det er behov for omfattende utskiftninger og restaureringer i årene fremover for å sikre videre drift. Sektoren selv har anslått behovet til mellom 150 og 200 millioner kroner, og situasjonen er at det årlige forfallet i dag er større enn restaureringstakten.
I et større perspektiv handler god ivaretakelse av museumsjernbanene også om å ivareta en svært viktig del av norsk samferdselshistorie, der jernbanen var en helt avgjørende forutsetning for fremveksten av det moderne Norge. Dette er en kulturarv og en historie Norge må ta seg råd til å ta skikkelig vare på.