Skriftlig spørsmål fra Sofie Marhaug (R) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:2290 (2022-2023)
Innlevert: 19.05.2023
Sendt: 22.05.2023
Besvart: 30.05.2023 av olje- og energiminister Terje Aasland

Sofie Marhaug (R)

Spørsmål

Sofie Marhaug (R): Hvilke rutiner er på plass for å avdekke markedsmanipulasjon på det norske kraftmarkedet, hvor er ansvaret plassert og hvordan er statsråden involvert i dette arbeidet?

Begrunnelse

19. mai kom nyheten om at Energimyndigheten i Finland etterforsker om det svenske kraftselskapet Vattenfall bevisst har forsøkt å presse opp prisen, og manipulert strømmarkedet.
Tidligere i vår kom nyheten om at et energihandelsselskap i Danmark skal ha tjent et tresifret millionbeløp på markedsmanipulasjon ved å handle strøm med seg selv på tvers av prisområder. Der ble flere energitradere varetektsfengslet.
I lys av denne skremmende situasjonen i våre naboland er det viktig at Norge har god kontroll på rutinene for å avdekke markedsmanipulasjon.

Terje Aasland (A)

Svar

Terje Aasland: Forbud mot markedsmanipulasjon og innsidehandel samt krav til offentliggjøring av innsideinformasjon gjelder for aktører i kraftmarkedet og reguleres i kapittel 5 i forskrift om nettregulering og energimarkedet (NEM). Forbudsbestemmelsene har som formål å minske risikoen for innsidehandel og markedsmanipulasjon gjennom overvåkning av transaksjoner og ordre i engrosmarkedet for kraft. Disse forskriftsbestemmelsene om markedsadferd er viktige for å sikre effektive kraftmarkeder og tillit til prisdannelsen.
Markedsaktører er pålagt å publisere innsideinformasjon på en allment kjent plattform som oppfyller visse krav. Nord Pools plattform for å publisere Urgent Market Messages (UMM) er eksempel på en plattform som oppfyller disse kravene.
Det er Reguleringsmyndigheten for energi (RME) som fører tilsyn med kraftmarkedet, og dette inkluderer å overvåke at regelverket om forbud mot markedsmanipulasjon og innsidehandel for fysisk krafthandel overholdes. RME følger også opp bestemmelsene om publisering av informasjon i transparensforordning 543/2013, som er innlemmet i EØS-avtalen. Forordningen skal bidra til å fremme effektiv utnyttelse av det europeiske kraftsystemet gjennom å tilgjengeliggjøre informasjon om produksjon, overføring og forbruk for alle markedsaktører. Det er Statnett som sørger for at informasjonen som samles blir offentliggjort på Entso-E sin transparensplattform. RME har kompetanse til å ilegge tvangsmulkt og overtredelsesgebyr for overtredelse av bestemmelser i NEM.
RME har etablert et markedsovervåkningsteam som arbeider med helhetlig overvåkning av markedet. RME gjennomfører løpende analyser og oppfølging av enkeltsaker ved mistanke om brudd på forbudsbestemmelsene i NEM forskriften. RMEs arbeid med markedsovervåkning innebærer også å videreutvikle analyseverktøyene for å kunne overvåke kraftmarkedet på en bedre måte. RME samarbeider i tillegg med Finanstilsynet og Konkurransetilsynet. Markedsplasser i Norge som organiserer krafthandel har i tillegg plikt til å etablere effektive ordninger og rutiner for å avdekke brudd på forbudet mot innsidehandel og markedsmanipulasjon, jf. NEM § 5-5. Dette innebærer at kraftbørser som Nord Pool og EPEX Spot samt Statnett som ansvarlig for regulerkraftmarkedet plikter å ha en egen markedsovervåkning, og melde fra til RME ved mistanke om brudd på disse bestemmelsene. RME følger opp slike tips løpende.
Jeg mener det er helt avgjørende for et velfungerende kraftmarked at vi har et effektivt system for å fange opp markedsmisbruk, innsidehandel eller forsøk på dette. Jeg mener at det systemet vi har i dag oppfyller disse kravene til markedsovervåkning.