Skriftlig spørsmål fra Mímir Kristjánsson (R) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:2291 (2022-2023)
Innlevert: 19.05.2023
Sendt: 22.05.2023
Besvart: 31.05.2023 av olje- og energiminister Terje Aasland

Mímir Kristjánsson (R)

Spørsmål

Mímir Kristjánsson (R): Hvordan vil statsråden følge opp rapporten "Endrede rammebetingelser og konsekvenser for arbeidsmiljø og sikkerhet i petroleumsvirksomheten", og vil statsråden ta initiativ til en gjennomgang av Equinors bruk av markedsmakt på sokkelen?

Begrunnelse

Petroleumstilsynets rapport "Endrede rammebetingelser og konsekvenser for arbeidsmiljø og sikkerhet i petroleumsvirksomheten" viser at hensynet til produksjon trumfer hensynet til helse- og miljø- og sikkerhet på sokkelen. Equinor bruker sin markedsmakt på en måte som øker risikoen for en storulykke og risikoen for at oljearbeiderne blir syke eller skader seg.
Leverandørene er avhengige av kontrakt med Equinor ettersom de kontrollerer 80 prosent av markedet. De går derfor med på betingelser i kontraktene selv om de vet at de har negative HMS-konsekvenser.
Rapporten viser blant annet at insentiver i dagens kontrakter bidrar til stress og et utilbørlig press på fremdrift i oppdrag på sokkelen. Den viser også at bemanningen offshore er for lav. Høy bruk av innleie bidrar til økt risiko og Equinor organiserer arbeidet på en måte som fører til at leverandørene blir mer avhengige av innleie. Blant annet organiseres vedlikeholdet nå i større grad gjennom kampanjer. Leverandørene har leveringsplikt, men Equinor har ikke noen tilsvarende innkjøpsplikt.
Spørsmålet er stilt til olje- og energiminister Terje Aasland, som nylig overtok ansvaret for Petroleumstilsynet. Men det berører også næringsminister Jan Christian Vestre som har ansvaret for eierskapet i Equinor. Ber om at regjeringen samkjører seg imellom og kommer tilbake med et ordentlig svar.

Terje Aasland (A)

Svar

Terje Aasland: Regjeringen er opptatt av å sikre gode, forutsigbare rammebetingelser for næringen. Dette er et viktig grunnlag for et solid HMS-arbeid i sektoren. Et solid kunnskapsgrunnlag om risikofaktorer er i den sammenheng viktig.
Petroleumstilsynet har over lang tid fulgt opp rammebetingelser og konsekvenser for HMS i petroleumsnæringen blant annet gjennom hovedprioriteringer knyttet til risikoutsatte grupper og prioriteringer i form av årlige hovedtema om leverandørindustrien og om kapasitet og kompetanse i næringen.
Dette er også bakgrunnen for at Petroleumstilsynet igangsatte forskningsprosjektet som ledet til rapporten om endrede rammebetingelser og konsekvenser for arbeidsmiljø- og sikkerhet i petroleumsvirksomheten.
Rapporten viser at det er nødvendig at Petroleumstilsynet fortsetter å følge opp forholdet mellom rammebetingelser og HMS-konsekvenser i tilsyn, mot enkeltselskaper og i andre faglige sammenhenger. Petroleumstilsynet understreker samtidig at de har en klar forventning om at selskapene inkluderer ny kunnskap i sine vurderinger. De har opplyst meg om at de vil følge opp gjennom flere ulike tiltak. De vil presentere funn fra prosjektet på trepartsarenaer og at rapporten vil danne et viktig grunnlag for sikkerhetsforums arbeid med problemstillingene.
Når det gjelder tilsynsoppfølging har Petroleumstilsynet informert om at de i 2023 vil følge opp flere av de risikoområder/risikotema som omtales i Safetec-rapporten.
Petroleumstilsynet har også angitt at de i tillegg er opptatt av og vil ha oppmerksomhet mot problemstillinger knyttet til effektiviseringsprosesser i senfase og innføring av ny teknologi.
Når det gjelder gjennomgang av Equinors bruk av markedsmakt på sokkelen har jeg bedt Næringsministeren om innspill til svar. Han har gitt følgende tilbakemelding:

«Statens eierskap bygger på en klar rollefordeling mellom eier og selskapsledelsen bestående av styret og daglig leder. Forvaltningen av selskapet er styrets ansvar. Styret og daglig leder har ansvar for at selskapet drives innenfor gjeldende lover og regler. Dette gjelder også ved bruk av underleverandører.»