Ingvild Wetrhus Thorsvik (V): Regjeringens forslag om endringer i offentleglova åpner for at interne dokumenters eksistens kan skjules for offentligheten, hvorfor mener statsråden det er riktig og nødvendig og er statsråden enig i at forslaget svekker åpenheten?
Begrunnelse
I sitt svar på spørsmål fra representanten Tage Pettersen (15:2084) skriver statsråden at forslaget om å endre offentleglova og arkivforskrifta “ikke innebærer noen endringer i hvilke dokumenter som kan unntas fra allmennhetens innsynsrett, og heller ikke har betydning for åpenheten rundt disse.”
I høringsnotatet til forslag til endringer i offentleglova og arkivforskriften foreslår departementet endringer som vil gi forvaltningen mulighet til å unnta journalinnføringer over interne dokumenter og sammenstillinger av dokumentlister fra offentlig innsyn. Det betyr i praksis at offentligheten kan be om innsyn i en oversikt over dokumentene i en sak, men at det ikke vil finnes muligheter til å ettergå om listen er komplett.
Det fremgår også av høringsnotatet at lovendringen gir forvaltningen mulighet til å unnta antall interne dokumenter i en sak og hvilke parter som har vært involvert, f.eks. der regjeringen og departementet regnes som ett organ.
Regjeringen ønsker altså å gi forvaltningen mulighet til å helt hemmeligholde at et internt dokument finnes, ved at de som ber om å få en dokumentliste ikke en gang får vite at det finnes ytterligere dokumenter som er unntatt. Den som ber om innsyn kommer derfor ikke i posisjon til å be om innsyn i dokumentet, til å få en merinnsynsvurdering eller å påklage et eventuelt avslag. Med det frarøves allmennheten muligheten til innsyn, helt i strid med offentlighetsprinsippet. Jeg viser her til at lovens formål er å sikre allmennheten mest mulig innsyn i forvaltningens saksdokumenter, for å styrke informasjon- og ytringsfriheten og den demokratiske deltakelsen i samfunnet.