Skriftlig spørsmål fra Marian Hussein (SV) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:2303 (2022-2023)
Innlevert: 22.05.2023
Sendt: 23.05.2023
Besvart: 31.05.2023 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol

Marian Hussein (SV)

Spørsmål

Marian Hussein (SV): Er statsråden enig i at det er uheldig at kommersielle aktører benytter seg av bonus og andre insentiver som i ytterste konsekvens fører til feildiagnostiseringa av pasienter, og hvilke tiltak vil hun innføre for å sikre bedre kontroll med, og redusert bruk av aktører som Unilab?

Begrunnelse

NRK avslørte nylig at Unilab utbetaler bonuser som motiverer til raskere og dårligere undersøkelser. NRK har påvist systematisk dårligere gjennomførte undersøkelser etter at bonusene ble gitt. Regjeringen har lenge varslet en innstramming i det private helsevesenet, men foreløpig har ingenting skjedd.

Ingvild Kjerkol (A)

Svar

Ingvild Kjerkol: I forbindelse med dette spørsmålet har Helse- og omsorgsdepartementet vært i kontakt med henholdsvis Helse Sør-Øst RHF og Helse Vest RHF for å få opplyst saken.
Begge de regionale helseforetakene er tydelig på at de stiller krav i rammeavtalene innen bildediagnostikk om at avtalepartnere skal utføre sin virksomhet på en faglig forsvarlig måte, slik det også kreves i helselovgivingen. Leverandørene har et selvstendig ansvar for å legge til rette for at helsepersonellet kan utføre sin virksomhet forsvarlig. Dette omfatter også at avlønningsordninger og andre arbeidsordninger ikke skal ha negative effekter på kvaliteten av de helsetjenestene som tilbys befolkningen.
Avtalene med de private leverandørene følges opp gjennom pålagt rapportering av alle avvikssaker og eksterne tilsyn, som også er tema i oppfølgingsmøter med de kommersielle virksomhetene. Ved behov kan de regionale helseforetakene gjøre egne revisjoner av virksomheten hos avtalepartene. Konsernrevisjonen i Helse Sør-Øst RHF har tidligere sett på bonusordningen hos en av leverandørene i forbindelse med en gjennomgang etter en avvikssak som omhandlet mangelfull tolkning og rapportering av radiologiske undersøkelser. Konsernrevisjonen fant ikke grunnlag for å hevde at den avdekkede kvalitetssvikten i de radiologiske undersøkelsene hadde sammenheng med denne incentivordningen.
Jeg er enig i at man må ha en kritisk vurdering av eventuell bruk av incentivordninger i helsetjenesten, også bruk av bonusordninger. Når det gjelder den konkrete bruken av bonusordninger hos private leverandører av radiologitjenester, så påhviler det både virksomhetene og den enkelte behandler et ekstra ansvar for å påse at dette ikke påvirker tjenestenes forsvarlighet. Jeg har i utgangspunktet stor tiltro til at både ledere og behandlere i norske helsevirksomheter har høy faglig integritet. Samtidig så vil jeg også minne om at deres avtalepart, de regionale helseforetakene, følger virksomhetene gjennom oppfølging av avvikssaker, tilsyn og eventuelle revisjoner.
Avslutningsvis så vil jeg kort få korrigere bildet som tegnes av regjeringens arbeid i spørsmålsstillers kommentar under begrunnelsen. Denne regjeringen er opptatt av å styrke den offentlige organiserte helsetjenesten og har blant annet avviklet ordningen med fritt behandlingsvalg fra og med 1. januar i år. Regjeringen er tydelig på målet om å sikre hele befolkningen tilgang til gode, offentlige helse- og omsorgstjenester og hindre en uheldig todeling av helsevesenet. Vi er derfor også i gang med å se på omfang og utvikling av privatfinansierte tilbud av helse- og omsorgstjenester, og hvordan dette påvirker og eventuelt svekker vår felles helse- og omsorgstjeneste. Slik kunnskap er avgjørende for å kunne vurdere og utforme tiltak som er godt egnet til å nå målene for vår felles helsetjeneste. Helsedirektoratet har fått i oppdrag å dokumentere status og utvikling i den helprivate allmennlegetjenesten. De utreder også behov for hjemmelsgrunnlag for registrering av opplysninger fra virksomhetene.