Himanshu Gulati (FrP): Kan statsråden bekrefte at departementet i forkant er blitt advart (av blant annet Lektorlaget) om skolenes digitale infrastruktur og fortelle om hvordan dette ble fulgt opp, kan hun bekrefte og fortelle hva hun tenker om at elevene på enkelte skoler skal ha fått tilgang til internett (kanskje Google, Chat GPT eller andre sider) etter å ha fått lese eksamensteksten men før de begynte å løse den, si noe om hva hun tenker bør skje som følge av dette, og si om hun vil ta initiativ til å komme og redegjøre for det hele for Stortinget?
Begrunnelse
Jeg viser til eksamenskaoset som oppstod den 22. mai. Jeg er gjennom lærere, foreldre og ulike forbund blant annet blitt gjort kjent med følgende:
- Departementet ble i forkant advart (blant annet av Lektorlaget) om at den digitale infrastrukturen på skolene ikke var god nok og kunne svikte. (Likevel skal det ikke ha sørget for en back-up løsning med f.eks. papirutskrifter.)
- På navngitte skoler, som f.eks. Blindern i Oslo, skal elever ha fått oppgaven kl. 9, men etter dette i 1t og 15 min. hatt tilgang til internett før de begynte å løse eksamensoppgaven. I mellomtid skal elever ha gått inn på Google, Equinor sin nettside (som oppgaven handlet om), og egentlig fått full anledning til å «jukse». Slike hjelpemidler er ikke tillatt under eksamen, og alle andre elever har ikke hatt tilgang til internett etter at de har begynt å løse oppgaven. For alt vi vet kan elever også ha brukt AI-roboter til å løse oppgaven.
- Enkelte skoler, som OPG i Oslo (Oslo Private Gymnas), skal ha ringt Utdanningsdirektoratet og fått et klart nei i svar på om de kunne skrive ut oppgaven.
Andre skoler, som f.eks. Ullern i Oslo, skal ha skrevet ut oppgaven og gitt til elevene uten å spørre noen først. På andre skoler igjen, som f.eks. Persbråten i Oslo. ble elevene bedt om å forsøke å logge seg inn hvert 30. sekund, før de kom inn cirka halvannen time senere.