Skriftlig spørsmål fra Himanshu Gulati (FrP) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:2318 (2022-2023)
Innlevert: 23.05.2023
Sendt: 24.05.2023
Besvart: 31.05.2023 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Himanshu Gulati (FrP)

Spørsmål

Himanshu Gulati (FrP): Kan statsråden bekrefte at departementet i forkant er blitt advart (av blant annet Lektorlaget) om skolenes digitale infrastruktur og fortelle om hvordan dette ble fulgt opp, kan hun bekrefte og fortelle hva hun tenker om at elevene på enkelte skoler skal ha fått tilgang til internett (kanskje Google, Chat GPT eller andre sider) etter å ha fått lese eksamensteksten men før de begynte å løse den, si noe om hva hun tenker bør skje som følge av dette, og si om hun vil ta initiativ til å komme og redegjøre for det hele for Stortinget?

Begrunnelse

Jeg viser til eksamenskaoset som oppstod den 22. mai. Jeg er gjennom lærere, foreldre og ulike forbund blant annet blitt gjort kjent med følgende:
- Departementet ble i forkant advart (blant annet av Lektorlaget) om at den digitale infrastrukturen på skolene ikke var god nok og kunne svikte. (Likevel skal det ikke ha sørget for en back-up løsning med f.eks. papirutskrifter.)
- På navngitte skoler, som f.eks. Blindern i Oslo, skal elever ha fått oppgaven kl. 9, men etter dette i 1t og 15 min. hatt tilgang til internett før de begynte å løse eksamensoppgaven. I mellomtid skal elever ha gått inn på Google, Equinor sin nettside (som oppgaven handlet om), og egentlig fått full anledning til å «jukse». Slike hjelpemidler er ikke tillatt under eksamen, og alle andre elever har ikke hatt tilgang til internett etter at de har begynt å løse oppgaven. For alt vi vet kan elever også ha brukt AI-roboter til å løse oppgaven.
- Enkelte skoler, som OPG i Oslo (Oslo Private Gymnas), skal ha ringt Utdanningsdirektoratet og fått et klart nei i svar på om de kunne skrive ut oppgaven.
Andre skoler, som f.eks. Ullern i Oslo, skal ha skrevet ut oppgaven og gitt til elevene uten å spørre noen først. På andre skoler igjen, som f.eks. Persbråten i Oslo. ble elevene bedt om å forsøke å logge seg inn hvert 30. sekund, før de kom inn cirka halvannen time senere.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Det er svært beklagelig at det oppsto problemer under eksamensgjennomføringen mandag 22. mai. Eksamen er en sentral del av vurderingssystemet i skolen og det er derfor viktig at systemene fungerer slik at eksamen blir gjennomført som den skal.
Gjennomføring av eksamen gjøres med et nasjonalt digitalt system for pålogging av eksamenskandidatene, der også innlevering av oppgaven skjer. Under eksamen i videregående skole 22. mai oppsto dessverre feil i det nasjonale gjennomføringssystemet. I tillegg hadde også flere skoler andre utfordringer, som for eksempel lokale nettverksproblemer store deler av dagen.
Utdanningsdirektoratet fikk i 2019 i oppdrag å utvikle et system for heldigital gjennomføring av eksamen og prøver. Hensikten med det nye systemet er å gi elevene og eksamenskandidatene en intuitiv og brukervennlig tjeneste der de kan få vist egen kompetanse på flere måter enn i dag. Tjenesten skal også ivareta nye krav til universell utforming. I utviklingsprosessen av nytt system har Utdanningsdirektoratet løpende vurdert risiko ved å ta i bruk løsningen. Direktoratet har også iverksatt tiltak i utviklingsperioden for å redusere risiko knyttet til kapasiteten og driftssikkerheten i systemet. Departementet har engasjert en ekstern kvalitetssikrer for å følge direktoratets arbeid.
Direktoratet har orientert KD om risiko ved gjennomføringen av våreksamen før eksamensperioden. Direktoratet har jobbet med risikoreduserende tiltak både i eget system og overfor fylker og kommuner, for å møte de identifiserte risikoelementene. Gjennom vinteren og våren 2023 ble risiko vurdert, og det ble iverksatt risikoreduserende tiltak. Før gjennomføring av eksamen ble risiko vurdert til å være innenfor akseptabelt nivå.
I dialogen med departementet har direktoratet vist til at eksamen for privatister ble gjennomført våren 2021, høsten 2021, våren 2022 og høsten 2022 i det nye systemet. Videre har direktoratet gjennomført nasjonale prøver 2022 med 500 000 gjennomføringer og kartleggingsprøver 2022 og 2023 med 250 000 gjennomføringer i det nye systemet. Disse gjennomføringene har vært vellykket.
Jeg konstaterer at til tross for arbeidet med å ta ned risiko, fungerte ikke systemet med pålogging 22. mai og det gikk opp til 90 minutter før alle elever var pålogget Utdanningsdirektoratets system. I tillegg var det som kjent utfordringer med lokal nettkapasitet noen steder.
Utdanningsdirektoratet har sterkt beklaget feilen som oppstod i gjennomføringssystemet. Direktoratet har også redegjort for både forberedelsene til bruk av det nye systemet og feilene som oppsto 22. mai. Redegjørelsen ble offentliggjort 23. mai og feilene er identifisert og løst. For å unngå at flere feil og problemer oppstår under eksamensperioden har direktoratet besluttet å iverksette en rekke tiltak for å håndtere eventuelle flere avvik slik at eksamensgjennomføringens legitimitet ikke svekkes. Blant tiltakene er å legge til rette for papirutskrift som reserveløsning på aktuelle eksamener og å opprettholde den økte bemanningen direktoratet hat hatt gjennom eksamensperioden denne våren.
De ulike hendelsene rammet elevene ulikt og bidro til at forholdene rundt eksamensgjennomføringen ikke ble like for alle elever. Utdanningsdirektoratet har de siste dagene jobbet systematisk med å skaffe seg en oversikt over situasjonen. Direktoratet har blant annet bedt om rapportering fra statsforvalterne om situasjonen i fylkeskommunene og hatt møter med blant andre Utdanningsforbundet, Norsk Lektorlag, Skolelederforbundet, Skolenes landsforbund, KS og Elevorganisasjonen med mål om å finne en god og mest mulig rettferdig løsning for dem som ble berørt av innloggingsproblemet. Direktoratet har understreket at det ikke er mulig å finne en løsning som ivaretar alle relevante hensyn, men at løsningen de har landet på er den som bidrar til en mest mulig rettferdig løsning for flest mulig av eksamenskandidatene som ble utsatt for feilen. Direktoratet har lagt vekt på en så helhetlig og rettferdig oppfølging som mulig, hvor hensynet til elevene har stått sentralt. Fredag 26. mai offentliggjorde Utdanningsdirektoratet hvordan oppfølgingen av elevene som ble rammet av problemene 22. mai blir.
Norsk Lektorlag har i innspill til strategien for digital kompetanse og infrastruktur i barnehage og skole tatt opp at det flere steder lokalt er utfordringer med nettilgang og digital infrastruktur. Det har gjennom flere år vært gjennomført eksamen i videregående skole som krever at skolene har godt utbygget nett og Utdanningsdirektoratet har informert om og hatt dialog med fylkeskommunene om kravene til lokal infrastruktur.
Strategi for digital kompetanse og infrastruktur i barnehage og skole er skrevet i samarbeid med KS. Blant tiltakene i strategien er å utvikle en handlingsplan for nasjonal digital infrastruktur for barnehage, grunnskole og videregående skole. Dette skal gjøres i samarbeid med KS. Tiltakene i strategien vil være viktige for kommunene og fylkeskommunene når de planlegger hvordan de skal ivareta sitt ansvar for utvikling av digital kapasitet i og for skolene sine.
Utdanningsdirektoratet har i forkant av eksamen iverksatt en rekke tiltak for å sikre en god eksamensgjennomføring. Dette har handlet om risikoen for tekniske feil, men også mange andre risikoer ved gjennomføringen av eksamen. Utdanningsdirektoratet har arrangert testeksamen, utarbeidet støtteressurser til hjelp for skoler og skoleeiere i forbindelse med gjennomføringen av eksamen, og har også gjennomført møter med de ansvarlige for Utdanningsdirektoratet sier de fremover vil styrke dialogen med skoler, skoleeiere og organisasjonene for å sikre en trygg gjennomføring av eksamen. Det er viktig at elevene får gjennomført eksamen på mest mulig like premisser. Direktoratet har vært tydelige på at årets utfordringer vil gjennomgås grundig for å finne egnede tiltak for å sikre god gjennomføring av eksamen fremover. Kunnskapsdepartementet vil i samarbeid med Utdanningsdirektoratet følge opp arbeidet for å kunne unngå utfordringer med eksamen i fremtiden.